Cauta in stiri

RSS Feed

lubrifianti

JASO MA1 si MA2 ... sa ne lamurim ...

Costi Radoi | 23.03.2012
Foto ©:

Din ce in ce mai des aud cate un cunoscut spunandu-mi: “Frate, mi-am luat ulei d-asta, ca are JASO MA2, e mai smecher, e noua gaselnita….” Pai hai sa lamuruim problema asta cu JASO.

In general JASO MA si MB, sunt doar indicatori ai procedurii de test in ceeea ce priveste frictiunea. Doar niste indici de vascozitate. Acest lucru a devenit necesar in momentul in care inginerii din industria moto au inceput sa dezvolte motoare ce aveau o singura baie de ulei, atat pentru motor, cat si pentru cutia de viteze. Din acel moment a fost imposibila utilizarea uleiurilor auto, deoarece acestea ar fi fost obligate sa respecte cerintele ACEA.

Problema era ca la masini, se folosea o substanta, un aditiv, ce modifica frictiunea, pentru a scadea consumul. Dar daca ai fi folosit acelasi ulei intr-un motor de motocicleta, ambreiajul ar patina. Intr-un motor de motocicleta nu poti folosi prea mult aditiv de reducere a frictiunii Pe partea cealalta nimeni nu se prea ingrijeste de consum, iar fiecare doreste de a avea puterea de top. Inca o chestiune: nu poti folosi prea mult aditiv de frictiune, deoarece majoritatea motocicletelor au ambreiajul in baie de ulei, iar acest lucru impiedica folosirea excesiva a aditivilor ce reduc frictiunea, pentru ca ambreiajul sa nu patineze.

Asa cum s-a mai spus, aprobarile nu sunt o garantie a calitatii unui ulei! JASO testeaza pe baza cererilor ACEA, numai coeficientul de frictiune. MB NU ESTE recomandat pentru ambreiaje in baie de ulei, doar MA ESTE. Acest lucru reprezinta faptul ca JASO MA1 si MA2 nu ar trebui sa lase ambreiajul sa patineze…in mod normal.

Ideea primcipala ce se desprinde de aici: daca ne uitam la un grafic DFI (dynamic friction index), vom vedea ca JASO MA cuprinde si MA1 si MA2 deoarece se gaseste intre coeficientii 1,45 si 2,5. Iar separat, MA1 cuprinde zona 1,45 – 1,8 , iar MA2 1,8 – 2,5. Cu cat indexul are o cifra mai mica, cu atat uleiul e mai calitativ, lucru care ma face sa nu inteleg de ce se lauda un producator cu MA2, cand acest lucru nu reprezinta decat ca uleiul intruneste un minim de conditii, nicidecum nu este o noua gaselnita in materie de calitate.

Inca o chestiune: Cand un producator se lauda cu MA2, nu spune nimic despre alte lucruri foarte importante, cum ar fi calitatea si cantitatea de aditivi de imbunatatire a coeficientului de frictiune, rezistenta la temperatura, calitatea uleiurilor de baza, calitatea si cantitatea altor aditivi adaugati, pentru a realiza si alte functii.

In concluzie, aprobarile reprezinta doar faptul ca uleiurile MA2 intrunesc minimum de calitate pentru a fi scoase pe piata, deci nu inseamna catusi de putin ca MA2 e mai bun, plus ca, dupa cum am mai spus, MA1 si MA2 sunt indici ai vascozitatii, nu ai calitatii unui ulei.

Cat despre competitii, ca exemplu, echipa Crescent Suzuki, echipa de la WSBK, ce are pe pista motociclete de 215 CP la roata, foloseste Motorex Racing Pro 0W-40, care nici macar nu are aprobare JASO.

Tags: jaso, ma1, ma, ma2, acea
Bookmark and Share
 

Spune-ti parerea

 
 
 
 
 
 

Avertisment
Autorul comentariului va fi singurul responsabil de continutul acestuia si isi va asuma eventualele daune, in cazul unor actiuni legale impotriva celor publicate.
Va rugam sa nu folositi un limbaj indecent.