Cauta in stiri

RSS Feed

filtre

K&N filtreaza totul

Costi Radoi | 04.02.2012
Foto ©: K&N

Si daca ieri ne-am ocupat de istoria firmei ce produce partea pe unde iese gazul, azi ne ocupam de istoria firmei ce produce partea pe unde intra aerul. Sa vorbim despre compania K&N, una dintre cele mai importante companii ce construieste filter de aer, sisteme de admisie a aerului si accesorii pentru acestea, dar nu numai.

K&N este exemplul tipic a ceea ce e denumit prin filme “The American Dream”. Acum peste 40 de ani, o familie se apuca de aceasta afacere, confectionarea filtrelor de aer lavabile, ce erau mai permisive decat cele de fabrica. Acest lucru oferea un plus de putere. Afacerea a inceput cu asa zisele OEM Replacement, insa incet incet s-a trecut la confectionarea acelora conice, insotite de tubulaturi de aer de tip Short Air Ram, care se aflau la vedere, dar si Cold Air Intake ce se montau in bara. Este lesne de inteles ca vorbim despre filtre de aer auto, caci compania cu asa ceva a pornit, dar noi ne vom concentra doar pe zona moto, lasand camioanele, masinile si alte utilaje la o parte.

Cum americanii au acea mandrie de a avea “all-american performance products”, mandrie ce ne lipseste noua, la fel ca si productia din pacate, dupa ce au inregistrat un succes in piata auto, si-au indreptat atentia si catre piata moto. Startul a fost in domeniul “american muscle cars”, deci era clar ca si in zona moto se vor indrepta prima data catre produsul american Harley Davidson.

In aceasta directie au executat filtre de aer ce au permis motocicletelor un mic plus in puterea dezvoltata, dar cel mai important, posibilitatea de customizare. Compania lucreaza cu masini de tip CNC Router, care cu ajutorul frezelor speciale taie, decupeaza, graveaza si modeleaza prin aschiere in plan tridimensional, diferite suprafete metalice, oferind practic posibilitatea de a avea atat filtrele de aer, cat si capacele air-box-ului customizate. La ora actuala paleta de customizare e atat de mare incat se trece practic de la teava cu filtru conic charger pana la filtre de aer de diferite forme unele cu capac inclus, altele ce se monteaza in air-box, fie ca acesta este stoc sau custom after-market. Chiar si huse de tip hydro-shield au fost introduse in linia de productie, huse atat de necesare pe timp ploios pentru filtrele expuse intemperiilor.

Dupa succesul repurtat in zona custom, compania si-a indreptat privirea si catre zona sport, construind atat de popularele filtre de aer performance pentru motocicletele de viteza. La ora actuala foarte multe competitii aliniaza la start motociclete de viteza echipate cu filtre de aer K&N, sa nu mai vorbim de faptul ca este unicul producator ce se regaseste in air-box-urile motocicletelor din AMA SuperBike si AMA SuperSport.

Cum lucratorii din departamentul de dezvoltare a companiei au efectuat teste si calcule pentru cresterea performantei, au ajuns la concluzia ca motoarelor nu le trebuie doar filtrul de aer obisnuit ci si filtre pentru epuratoarele de carter si chiar si difuzoare de aer pentru sistemele de injectie, drept urmare compania s-a apucat si de productia acestora, inclusiv de productia sistemelor de monitorizare si reglaj al nivelului de aer din instalatia de admisie. Aceste sisteme au inclus un manometru si chiar si un sensor de oxigen, cunoscut si sub numele de sonda lambda, aceasta se monteaza in galeria de evacuare.

Si cum companiei ii plac provocarile, au trecut si la zona off-road, contruind cu success filtre de aer pentru motociclete de motocross si enduro si pentru ATV-uri si UTV-uri, filtre ce sunt recunoscute pentru rezistenta lor la nisip, americanii fiind innebuniti dupa “desert riding”.

Cum filtrele acestea sunt confectionate din pasla de bumbac, ranforsate cu o plasa fina de aluminiu, pentru a fi refolosite, necesita solutii de intretinere, iar K&N ofera si acest lucru sub forma flacoanelor cu solutie de curatat si ulei de impregnat pentru aceste filtre.

Iar pentru ca aceasta companie doreste sa filtreze chiar totul, produce si filtre de ulei, la care partea inovatoare a fost montarea unui hexagon pentru desfacerea filtrului cu cheia fixa, facand astfel inutil uzul acelor ciudate chei de filtru, pe baza de bada de piele sau otel, sau pe baza de lant.

Bookmark and Share
 

Spune-ti parerea

 
 
 
 
 
 

Avertisment
Autorul comentariului va fi singurul responsabil de continutul acestuia si isi va asuma eventualele daune, in cazul unor actiuni legale impotriva celor publicate.
Va rugam sa nu folositi un limbaj indecent.