Cauta in stiri

RSS Feed

lanturi de transmisie

Lantul "amintirilor"

Costi Radoi | 07.02.2012
Foto ©: DID

Am discutat doar despre putere, despre gume, despre mansoane si multe alte chestii, dar ce ar fi daca am discuta totusi si de compania numarul unu in lume producatoare a legaturii dintre cutia de viteze si roata motrice si, bineinteles, despre produsul sau: lantul de transmisie finala. Vorbim, dupa cum deja ati ghicit, despre DID.

In 1933, in mai, ia fiinta in Japonia o mica firma de productie de lanturi de bicicleta, numita Kokueki Chain Co. Ltd, insa tot in mai, dar 2 ani mai tarziu, compania isi schimba numele in Daido Chain Co.Ltd. Odata cu schimbarea numelui, se diversifica aria de productie, trecand de la productia exclusiva de lanturi de bicicleta la cea pentru vehicule usoare, iar in 1938 apar primele produse de turnatorie. Tot in 1938, compania din Japonia isi schimba iarasi numele, devenind Daido Kogyo Co.Ltd. Apoi vine Al Doilea Razboi Mondial si multe activitati se restrang.

Productia aducatoare de bani reincepe abia in aprilie 1950, cand diversificarea companiei are ca prim rezultat lantul industrial pentru benzi transportoare. Cu un asemenea start, Daido incepe sa produca si jante de otel si aliaj pentru motociclete, pentru ca in 1958 sa inceapa productia de jante din aliaje foarte usoare. Acest lucru, precum si cererea ridicata au dus in 1962 la constructia unei uzine ce se ocupa exclusiv de roti. Si pentru ca nu era suficient, avand in vedere dezvoltarea imprimata produselor, in 1963 se ridica o alta uzina, ce se ocupa de tratamentele speciale ale metalelor.

In 1966 industria lanturilor cu rola interna ia o turnura ascendenta, cand Daido ridica inca o uzina producatoare de lanturi pentru utilaje automatizate. Cu o asemenea dezvoltare, in februarie 1968 Daydo Kogyo Group, este listat primul la bursele din Tokyo si Osaka, iar in februarie, grupul primeste Premiul pentru Activitatea de Standardizare si Asigurare a Calitatii, din partea Institutului Japonez de Stiinta si Tehnologie Industriala.

In 1971, incepe constructia marii uzine de la Fukuda, iar un an mai tarziu, Daido devine principalul producator de lanturi pentru utilaje petroliere din lume, autorizat chiar de catre Institutul Petrolului din Statele Unite ale Americii. In 1978 se construieste uzina de la Iburibashi, iar in 1983 atat cea de la Fukuda cat si cea din Iburibashi sunt marite, pentru a intampina necesitatile clientilor, deja in crestere uriasa.

Incepand cu 1985, se desfasoara o serie de deschideri ale centrelor de logistica din Indonezia, Singapore, Statele Unite, s.a.m.d. Numele D.I.D pare prima data pe cale oficiala in Europa in 2004, odata cu infiintarea DID Europe SRL cu sediul in Italia. Din acest moment, brandul DID, se desprinde de celelalte produse industriale si se refera strict la productia de lanturi si jante pentru motociclete, productie ce nu a incetat niciodata de la reluarea activitatii in 1950.Toate filialele de logistica deschise de dupa anul 2004 poarta numele DID

Iar cand vorbim despre lanturi, nu ne referim doar la cele de transmisie finala, ci si la cele de distributie, care sunt cele mai folosite de catre producatori, direct la asamblarea motoarelor de motocicleta pe liniile de montaj. Lanturile de transmisie finala moto, produse de DID, inglobeaza la ora actuala cea mai noua tehnologie, X2 Ring, iar prezenta lor poate fi remarcata in competitii de cel mai inalt nivel, echipand motocicletele de MotoGP ale pilotilor de top, cum sunt Valentiono Rossi si Jorge Lorenzo, sau James Stewart si Ryan Villopoto la Supercross.

Un lant de acest gen este construit din prinderea mai multor zale, ce au forma cifrei 8, culcata orizontal, o za avand 8-ul prins pe exterior, urmatoarea pe interior, de aceea toate lanturile tre sa aiba un numar par, pentru a se inchide. La intalnirea 8-ului interior cu cel exterior pe nit, pentru eiminarea frcarii pe cat posibil, se monteaza, in finctie de lant, o-ring, x-ring sau x2-ring. Orice za de lant, avand 2 laturi, repeta povestea de pe o parte si pe partea cealalta. Intre cele 2 8-uri ale aceleiasi zale, se afla o rola cilindrica ce se roteste pe nit. Pentru a pastra lantul mai multa vreme in bune conditii si pentru a produce o uzura mai mica pinioanelor, este recomandat ca lantul sa fie uns periodic, in zona ringului si lasat ca solutia de uns sa poata penetra si intra si intre rola si nit.

Exista si lanturi de competitie, sau standard, fara ring. Insa acestea sunt folosite de obicei in competitii, avand o greutate redusa, insa trebuie schimbate mul mai rapid.

Bookmark and Share
 

Spune-ti parerea

 
 
 
 
 
 

Avertisment
Autorul comentariului va fi singurul responsabil de continutul acestuia si isi va asuma eventualele daune, in cazul unor actiuni legale impotriva celor publicate.
Va rugam sa nu folositi un limbaj indecent.