Cauta in stiri

RSS Feed

placute frana

Vrei sa te opresti? SBS are solutia

Costi Radoi | 02.02.2012
Foto ©: SBS Scandinavian Brake Systems

Citeam intr-o revista frantuzeasca de moto, prin '97 sau '98 un titlu interesant: "Cel mai important lucru la acceleratie, este frana." Prima data am ras de nu am mai putut, dar analizand situatia mi-am dat seama ca tipul care a scris chestia aia, era un tip foarte inteligent, caci ii dai gaz...dar cum o opresti? Despre asta vom vorbi acum.


O particularitate a constructiei placutelor de frana este faptul ca sunt putine fabrici care chiar fac asa ceva, multi dintre cei prezenti in piata fiind doar ambalatori. Una dintre aceste fabrici, poate cea mai importanta la nivel mondial, este cea a producatorului SBS Scandinavian Brake Systems.
SBS produce placute si saboti de frana atat pentru motociclete de strada si off-road, cat si pentru scutere si atv-uri, dar si placute destinate competitiilor. Ei produc si pentru piata auto, dar e neinteresant pentru noi in acest moment.


Pe langa productie, SBS, prin departamentul de cercetare si dezvoltare, foloseste o metoda eficienta de testare. Pe un stand special se monteaza placutele testate, evident alese la intamplare dintr-un lot, iar standul respectiv simuleaza o cursa pe circuitul Monza, bazandu-se pe telemetria pusa la dispozitie de catre echipele de superbike si supersport TenKate Honda, echipe ce de ani de zile folosesc doar SBS in competitii. Pe langa aceste teste de laborator, exista si testul suprem al strazii, unde sunt folosite un Suzuki Burgman de 650, o Aprilia Tuono, o Honda CBR 600 RR si un Ducati ST4s. Tehnologiile folosite in fabricarea placutelor sunt numite NRS, UCT si DEST.


NRS este o tehnologie ce reprezinta o matrice de carlige decupate si ridicate din bucata de metal a placutei, pentru a face posibila legatura indestructibila dintre materialul de frictiune si suportul metalic, fara a se folosi niciun tip de adeziv.. Acest tip de tehnologie este prezent doar la placutele ceramice si la cele de competitie, SBS fiind singurul producator ce-l utilizeaza.


UCT, Unified Composite Technology, este o tehnologie ce se bazeaza pe reactia chimica dintre compusii materialului de frictiune, lucrul acesta ajutand la combinarea si omogenizarea acestor compusi.


DEST, Dynamic Energy Surface Treatment, este o tehnologie ce se bazeaza pe eliminarea tuturor bulelor de aer sau de gaz, ce reies din reactia chimica prezenta la confectionarea materialului de frictiune, acest lucru reducand acel fading al franelor. Cand se ajunge la temperatiura ridicata pe franare, iar materialul de frictiune se consuma, prezenta bulelor de aer si de gaz ar crea mici perne de aer intre placuta si disc, de acolo si acel feeling al presiunii in frane, dar lipsa puterii de franare si a franei efective. SBS au rezolvat aceasta problema prin DEST.


In numerele viitoare, ne vom ocupa de punerea sub lupa a placutelor de frana de linie, fie ca sunt de strada sau off-road, dar si de cele de competitie, explicand compozitia si tehnologiile folosite.


Bookmark and Share
 

Spune-ti parerea

 
 
 
 
 
 

Avertisment
Autorul comentariului va fi singurul responsabil de continutul acestuia si isi va asuma eventualele daune, in cazul unor actiuni legale impotriva celor publicate.
Va rugam sa nu folositi un limbaj indecent.