Cauta in stiri

RSS Feed

aniversare FireBlade

20 de ani de “Total Control”

Costi Radoi | 19.01.2012
Foto ©: honda

Cand vorbim despre expresia “Total Control” vorbim strict despre un singur model, al unei singure marci. Este vorba despre FireBlade-ul de la Honda, o motocicleta ce a revolutionat linia si piata superbike-urilor.

In 1992, Tadao Baba, venea la EICMA cu noua sa creatie denumita CBR 900 RR. Motocicleta avea o caracteristica foarte importanta pentru acea vreme, greutatea redusa si buna distributie a sa pe axe. In acele vremuri, cand motocicletele erau bivoli grei cu motor vanjos, FireBlade era un fulg cu personalitate. Motocicleta a socat si a impresionat datorita fortei de care dadea dovada motorul de 893 cmc, dar cel mai mult datorita manevrabilitatii si a usurintei cu care era condusa … era o revolutie.

In 1994, acelasi Tadao Baba a venit cu o versiune imbunatatita si din nou a atras atentia publicului larg. Motocicleta insa avea diferente vizibile numai la carenatura. Farurile cu forma lor ciudata i-au adus porecla “tear drops”… lacrimile.

1996, acelasi Tadao Baba aduce la salonul moto noul FireBlade, cu un motor mai mare, mai puternic, insa la fel de usor. Motocicleta a fost cunoscuta ca 918, dupa capacitatea motorului. Designul motocicletei a fost schimbat astfel incat motocicleta capata acum o carena de spate cu niste fante precum branhiile rechinului, dandu-i acesteia o nota agresiva. De asemeni s-a lucrat si la cadru si s-au adaugat alte carburatoare.

1998 reprezinta anul altei revolutii. Desi motorul ramane acelasi ca la modelul din ’96, se modifica iarasi configuratia carburatoarelor, pentru si mai multa putere, se adauga discuri de frana de 310 in locul celorlalte de 296. Dar prima schimbare se vede la bord, care are numai jumatate din grosimea modelului precedent si mai ales la carenatura. Carena spate este schimbata, iar cea de fata gazduieste acel far renumit in forma de “V” ce a dat motocicletei porecla “fox eyes” … ochii de vulpe. Ca si particularitate a acestui model realizat tot de Tadao Baba, este o inscriptie ce se afla pe partea stanga a carenei fata, in interior. Inscriptia spune “For the people who understand the meaning of light weight” – pentru cei ce inteleg ce inseamna greutatea redusa – inscriptie ce este urmata de autograful creatorului. Toata aceasta poveste este realizata direct din turnare, asa ca daca aveti ghinionul si trantiti un 900 RR din aceasta generatie, nu-i nicio problema: si carenele comandate la dealer ca piesa de schimb contin inscriptia respectiva. Totusi…trebuia facut ceva. Suzuki lansase SRAD-ul de 750 care era o racheta sol-sol, Kawasaki il avea pe ZX-9R care era o torpila, iar in ’99 apare motocicleta ce a revolutionat designul, Yamaha YZF R1. FireBlade deja era cea mai slaba ca performante, desi manevrabilitatea sa si usurinta cu care era condusa, ramaneau in continuare atuurile pentru care se indragostea lumea de ea.

Anul 2000 il aduce in prim plan iarasi pe Tadao Baba, de data aceasta cu un proiect total nou. Bascula se prindea de carterele motorului, iar motocicleta, CBR 900 RR FireBlade, cunoscuta ca 929, tot din cauza capacitatii cilindrice, era construita dupa ideile invatate din MotoMondialul de viteza, la clasa 500, unul dintre oamenii care au ajutat la dezvoltarea motocicletei fiind Mick Doohan, detinator a 5 titluri de campion mondial al clasei. Un alt stil, o noua carenatura, furca upside-down, discuri de 330 (cele mai mari la vremea aceea), dar mai ales, inlocuirea rotii fata pe 16” cu una noua pe 17”, aparitia HISS (Honda Ignition Security System) si aparitia injectiei electronice PGM-FI, au fost marile noutati ce au facut ca acest model sa fie intr-adevar o conceptie noua si contemporana. Motocicleta avea o tinuta de drum excelenta si a impresionat cu reprizele de care dadea dovada, astfel incat cititorii celebrei reviste britanice SuperBike Magazine au votat-o “SuperBike of the Year”. Totusi, riderii avizati au inceput sa reclame lipsa unui amortizor de directie.

In 2002, Tadao Baba aduce ultimul sau model CBR 900 RR, celebrul 954. Aceasta motocicleta beneficia de o injectie imbunatatita, un motor mai mare, o alta bascula, lampa stop LED si un nou bord. Motocicleta a setat din nou standardele de manevrabilitate, insa puterea sa nu era suficienta pentru a invinge racheta Suzuki GSX-R 1000, iar pilotii ce au testat 954 au cerut clar amortizorul de directie.

2004 aduce un nou FireBlade, insa odata cu retragerea la pensie a lui Tadao Baba, motocicleta isi schimba indicativul: CBR 900 RR FireBlade a murit, traiasca CBR 1000 RR FireBlade. Totusi, motocicleta nu s-a mai bucurat de acelasi impact la public, astfel incat incet-incet numele FireBlade a fost inlocuit cu 1000RR, iar in America, in locul numelui ce a facut istorie, acum scrie Racing. Sa nu mai vorbim ca versiunea in alb era poreclita “frigiderul” pe meleagurile noastre. Motocicleta venea cu un cadru nou, o bascula si furca noi, amortizor de directie automatic HESD, toba sub sa si un sistem de injectie total nou, dual–stage, cu 8 injectoare.

Daca modelul anterior nu a fost prea apreciat, modelul din 2006 a readus zambetul pe buze iubitorilor de FireBlade. Motocicleta avea o carenatura mai supla si era mult mai atrgatoare. S-a lucrat la ambreiaj si la sistemul de injectie.

Si cum revolutia tehnica este un lait-motiv in dezvoltarea FireBlade, modelul din 2008 nu face exceptie. A fost o motocicleta ce a adus pentru prima data in istorie puterea motorului de 1000 cmc pe o ciclistica asemanatoare cu cea a motocicletelor de 600 cmc. Astfel se relanseaza batalia cu kilogramele, FireBlade avand parte de o dieta drastica. Motocicleta era un vis, usoara ca un fulg, iubita de riderii de peste tot, insa fiabilitatea motocicletei nu mai era cea cu care posesorii de Honda erau obisnuiti. Totusi inginerii nu au stat degeaba, au gasit problema si au remediat-o, iar ca o particularitate, Honda monteaza C-ABS pe acest model.

Modelul din 2010 nu a dus multe lucruri schimbate, as putea spune clar ca nu a fost decat un simplu facelift si o alta paleta cromatica…dar cam atat. La fel ca si modelul anterior, toba dispare de sub sa si apare jos langa bascula.

Insa a venit si anul 2012. Acest lucru reprezinta ca s-au scurs 20 de ani de dezvoltare a tinutei de drum, a zambetului asezat pe fata, a usurintei cu care este mentinut controlul in saua unui FireBlade. S-au implinit 20 de de “Total Control”. Noul model, pe care-l vom dezbate mai pe larg intr-un alt articol, are o figura mult mai agresiva, are bascula si furca noi, frane noi, amortizor spate nou, injectia este lucrata. S-a recurs si la montarea acelor carene asezate pe “straturi” pentru a arunca vantul in afara ariei pilotului si pt a-i mentine cadrul mai rece, s-a montat o carena sub faruri pentru redirectionarea curentilor de aer imbunatatind astfel schimbarile de directie, dar mai ales, piesa de rezistenta…bordul. Cand este rasucita cheia in contact, in timpul secventei de check instruments, pe bordul total electronic apare scris “CBR”…si asta sigur trebuie sa insemne ceva pentru iubitorii modelului.

Bookmark and Share
 

Spune-ti parerea

 
 
 
 
 
 

Avertisment
Autorul comentariului va fi singurul responsabil de continutul acestuia si isi va asuma eventualele daune, in cazul unor actiuni legale impotriva celor publicate.
Va rugam sa nu folositi un limbaj indecent.