Cauta in stiri

RSS Feed

interviu

Honda Fireblade - renasterea legendei

29.07.2008
Foto ©: Honda

Englezii de la Fast Bikes au avut ocazia de a vorbi cu oamenii din spatele legendarului Fireblade. Trei dintre cei mai importanti oameni din acest proiect, ne vor spune cum a inceput, cum au atins succesul si ce s-a intamplat pana la aparitia ultimului Blade.

1992 a fost anul care a schimbat istoria motocicletelor sport pentru totdeauna. Honda a lansat atunci CBR 900 RR Fireblade si a adus odata cu aceasta, putere incredibila si manevrabilitate intr-o lume plina de motociclete obeze ce nu putea lua viraje.

Tadao Baba, parintele Fireblade-ului original, a fost cel responsabil pentru proiectul 92. Un om vizionar ce si-a inceput proiectul inca din 1989, fiind dezamagit de motocicletele sport ale vremii, incat a mers mai departe spre a dezvolta o noua specie de motociclete sport, una usoara, ce avea puterea de a emotiona dar care putea fi usor de controlat de pilot. Acesta a declarat: "Conceptul original a fost sa facem o motocicleta pe care nu a mai facut-o nimeni. In anii 90, majoritatea motocicletelor sport aveau putere mare si viteza maxima mare insa erau foarte grele si se manevrau prost. Tinta noastra a fost sa avem putere mare si greutate redusa dar fara a compromite manevrabilitatea. Nimeni nu ceruse un 900cc dar ne-am facut singuri piata. Ne uitam la ce fac altii si apoi facem diferit." Cu siguranta au creat valva si au declansat un trend.
Tadao Baba, parintele Fireblade-ului
A fost o motocicleta radicala primita cu foarte mult entuziasm. Nu era periculoasa dar era o motocicleta de curse construita pentru sosea. Nimeni nu mai experimentase ceva similar pana atunci. Honda a ascultat si a raspuns.

"Odata ce am fost constienti de parerea publicului am decis sa calmam lucrurile si sa facem Blade-ul mai prietenos" a declarat Dave Hancock, pilot de dezvoltare la Honda inca din 1989. "E oarecum ciudat pentru ca dupa ce l-am mai imblanzit, s-au dublat vanzarile. La asta se pricepe Honda: sa faca o motocicleta rapida sa para inceata. Suzuki si Kawasaki fac invers".

Nimic mai adevarat. In anii 90, nici o alta motocicleta nu se putea compara cu Honda Fireblade. Toate pana in 1998, cand Yamaha a lansat R1. De atunci au fost putin in deriva si au produs motociclete poate prea prietenoase. Ce nu a mers bine?

"Nu imi placea sa vin dupa ce testam motocicleta in anii precedenti. Ma dadeam jos de pe ea, faceam un raport cu baietii si le tot spuneam ca Suzuki e o motocicleta mai buna si mai rapida. Am facut asta ani la rand, aproximativ 6 sau 7, dar suntem  foarte sinceri si spunem cum stau lucrurile."

"Intotdeauna am avut puterea si controlabilitatea dar ceilalti au avut ceva in plus fata de noi in ultimii ani. Oricum, succes inseamna 99% esec, lucru la care Dl. Honda se tot referea," a spus Hancock.

Baba era retras din marea companie japoneza cand Fireblade 2004 a fost lansat. "Eram jurnalist freelance in Japonia si am avut ocazia sa testez motocicleta. Nu mi-a placut prea mult. Avea putere, dar greutatea era foarte mare incat si-a pierdut de tot partea distractiva. Nu era la fel de incitanta precum un Kawasaki!"
Kyoichi Yoshii
In 2008, Kyoichi Yoshi a avut sarcina grea de a corecta ultimul deceniu de istorie Fireblade.
Honda trebuia sa puna motocicleta in top, la locul cuvenit."

Trei cuvinte au tot fost repetate de-a lungul interviului: putere, greutate si manevrabilitate. Nici nu s-ar putea caracteriza mai usor Fireblade 2008. Este o motocicleta care da atat de mult pentru atat de putin input si este departe de a fi plictisitoare, cum erau predecesorii ei.

"Am vrut un concept similar cu Blade-ul original," explica Yoshii. "Este prima data cand comparam direct motocicleta din 1992 cu cea din 2008, asa ca ne-am straduit sa obtinem cel mai bun raport putere/greutate. Pentru 2008, am stiut ca trebuie sa facem un salt la fel de mare precum cel din 1992. Siguranta a fost de asemenea un capitol de luat in calcul. Nu uitam niciodata ce vindem clientilor. "

Te-ai consultat cu Baba pentru vreun sfat?
"A fost seful meu inainte asa ca am invatat foarte multe. Nu prea am vorbit despre ultimul proiect insa nu voi uita ce inseamna Fireblade si ce a facut Baba." Este o motocicleta atat de noua si abia dezvoltata si iata ca deja castiga curse peste tot in lume.

S-a implicat HRC anul acesta mai mult decat in cei precedenti? "Dintotdeauna am lucrat foarte strans cu HRC. Dupa ce stabilim un design final il trimitem la ei ca sa se apuce de lucru. In acest an s-au implicat in proiect mai mult decat in oricare altul" a spus Yoshii. "In mod evident, este o motocicleta de sosea si asta vine pe primul loc. Asa a fost dintotdeauna. Lucram in proportie de 60% pentru sosea si 40% pentru circuit." a mai spus Yoshii.

In prezent, Fireblade 2008 este una din cele mai bune motociclete sport construite vreodata. A trebuit Honda sa faca compromisuri sau si-a dorit alt rezultat final? Yoshii explica, "am vrut dintotdeauna sa construim o motocicleta cu putere si manevrabilitate maxima dar trebuie sa luam in considerare siguranta publica. Am putea construi o motocicleta nebuna dar ar fi prea periculoasa pentru drumuri. Un Audi R8 are o putere incredibila si toate masinile merg in directia asta. Insa pentru noi e mai dificil pentru ca avem doar o mica pata de contact pe anvelopa spate asa ca trebuie sa ne concentram eforturile pe manevrabilitate si eficienta. In plus, trebuie sa lasam loc pentru dezvoltare in viitor."

Care este Fireblade-ul tau preferat? Raspunsul lui Baba vine previzibil, "doar cel din 1992. Nimic altceva. Cu siguranta nu cel din 2004!". Dave raspunde si el "o intrebare inselatoare dar pot spune ca imi place cum arata cel din 92 si mi-as lua si versiunea 2008 pentru felul in care se piloteaza". Raspunsul lui Yoshii este mai surprinzator. "Deja mi-am comandat versiunea 2008 si inca astept sa ajunga. Insa imi place si cel din 98, fiind norocos sa am unul acasa. "

Bookmark and Share
Schita arata incredibil by Gigel80 on 30.07.2008
Cred ca daca scoteau un design mai apropiat de schita, nu mai comenta nimeni nimic. Poate urmatoarea generatie...
 

Spune-ti parerea

 
 
 
 
 
 

Avertisment
Autorul comentariului va fi singurul responsabil de continutul acestuia si isi va asuma eventualele daune, in cazul unor actiuni legale impotriva celor publicate.
Va rugam sa nu folositi un limbaj indecent.