Cauta in stiri

RSS Feed

interviu

Romanian SuperBike: Interviu cu Ionut Mistode

27.05.2009
Foto ©: Firemotorsport

Ionut Mistode, campion Romanian Superbike in 2008 dar si liderul clasamentului din sezonul 2009, a oferit un interviu celor de la BodyCare & Fitness.

1.Cand a inceput pasiunea ta pentru motoare?
Abia la 24 ani am mers ca spectator la o competitie care se tinea pe aeroportul Baneasa. Eu eram un impatimit al curselor de rally ca spectator, dar nu avem posibilitatea financiara sa incep o cariera in cursele auto. Dupa ce am vazut cursa de pe Baneasa, m-am hotarat sa imi iau motor... si permis. Dupa ce am inceput sa merg cu motorul, mi-a placut tot mai mult si nu am mai putut sa renunt. Un an parintii au asteptat sa ma plictisesc, dar cand au vazut ca nu se poate, au incercat sa ma convinga sa ma las. Acum, mai ales pentru ca nu am avut nici un os rupt in 8 ani, s-au impacat cu ideea si cred ca sunt mandri ca sunt campion.

2.Cum s-a transformat pasiunea in sport?
De la inceput a fost sport. Am cumparat o motocicleta destul de veche in ideea de a merge cu ea la curse, si nu pe strada. Parintii au inteles destul de repede ca pe strada sunt in pericol mai mare decat pe o pista inchisa circulatiei. Asta pentru ca stiau cum conduc masina.

La inceput, desi cheltuielile erau de zece ori mai mici decat acum, mie mi se pareau imense. Acum si situatia economica este mai favorabila fata de 2002-2003, chiar daca trecem printr-o criza economica, si este mai usor sa gasesti sponsori sau sa-ti asiguri singur un minim. De multe ori am avut dificultati financiare si am vrut sa renunt, dar era prea usor, am preferat sa lupt si sa astept cu nerabdare urmatoarea cursa…

3. Cand a devenit motociclismul din sport, profesie?
Inca nu a devenit profesie, dar sper sa devina in scurt timp. Deocamdata nu sunt platit pentru a concura, asa cum se intampla cu adversarii mei din tarile invecinate. In Romania imaginea motociclistilor sportivi a tot fost evitata de firmele care puteau face sponsorizari. Ca in orice alt sport, si in motociclism, pentru a obtine rezultate este nevoie de o pregatire fizica sustinuta, mult antrenament si motivatie. La capitolul antrenament specific stam cel mai prost, pentru ca nu avem nici un circuit de viteza in Romania si trebuie sa ne deplasam 600-1500 km. Asteptam terminarea circuitului de la Targu Mures.

4. Cum sunt priviti motociclistii in Romania, atat amatorii din trafic, cat si sportivii la concursurile interne si internationale?
Poate si din cauza perioadei comuniste, lipseste o traditie in sportul cu motor pe doua roti si sportivii sunt asociati mai degraba cu motociclistii care nu respecta regulile de circulatie.

Parerea mea este ca nu se pot cataloga toti la fel, sunt multi extrem de civilizati, dar si multi care au impresia ca soseaua este doar a lor. Cei care merg si pe circuit, dar si pe strada, se mai cumintesc, invatand din mersul pe circuit destul de multe.

Sportivii romani sunt apreciati in strainatate pentru evolutia mult mai rapida. Neavand posibilitatea de a face antrenamente regulat, romanii care merg la circuit folosesc la maximum fiecare ocazie pentru a progresa.

5. Ce sanse are un adolescent roman, care incepe acum sa prinda gustul motorului, sa reuseasca sa se impuna in competitiile internationale?
Fara o sustinere din partea unui pilot cu experienta este foarte greu sa ajunga intr-un timp relativ scurt la un nivel ridicat. Pe langa un indrumator, va avea nevoie si de o sustinere financiara constanta. Chiar si asa, abia dupa 3-4 ani de mers pe circuit va putea sa emita pretentii in competitiile de nivel european. Ca sa aiba sanse, trebuie sa dovedeasca faptul ca poate sa progreseze daca i se acorda o sansa. Motociclismul este extrem de complex, chiar daca pare simplu. La prima vedere, ai zice ca tot ce ai de facut este sa accelerezi si sa franezi… in echilibru. Partea delicata vine de la pastrarea echilibrului, pe pista se accelereaza si franeaza cu peste 1,6 G si se ating viteze de peste 200 km/h pe viraje, cu genunchiul lipit de asfalt. Orice imperfectiune in pilotaj poate duce la pierderea echilibrului si implicit la o cazatura. Timpii buni se fac intelegand ce se intampla cand mergi pe pista si nu mergand cu un curaj dus la extrem. Noi am testat pe pielea nostra si am facut multe greseli. Daca ma uit in urma, 3-4 ani din cariera mea nici nu conteaza. Acum practic si noi avem o reteta care se poate aplica oricui astfel incat sa progreseze mai mult si sa se accidenteze mai putin. Cred ca am cam descurajat cu acest raspuns, dar adevarul este ca, daca nu te dedici si nu faci sacrificii, nu ai cum sa ajungi in competitii internationale importante.

6. Dupa parerea ta, de ce romanii nu reusesc sa ajunga "nume mari" in competitiile internationale consacrate?
in sportul cu motor, pe langa talent, pregatire fizica, antrenamente, factorul material este important. Consider ca mai este timp.Vrem rezultate prea repede intr-un sport pe care mass-media il trateaza ca pe un lucru excentric (sau exotic). Dati-mi mie bugetul necesar si o sa aveti un nume …glumesc.

7. De ce se fac pasi atat de mici in motociclismul romanesc?
Din cauza lipsei unui circuit. De aici pleaca totul. Fara circuit nu exista public, fara public nu exista mediatizare serioasa si fara mediatizare interesul sponsorilor este relativ scazut. Fara sponsori, un sport ca acesta nu poate inregistra performante deosebite. Un alt factor este lipsa experientei inaintasilor nostri, care au alergat doar pe piste de aeroport. Numarul de motociclisti care vor sa mearga pe circuit a crescut foarte mult in ultimii 2 ani. in acest moment un circuit este o afacere rentabila chiar si in Romania.

8. In viata ta de zi cu zi, care este proportia mersului cu motorul pe strada si pe circuit?
Pe strada nu merg cu motorul, am preferat scuterul pentru mai multa siguranta in trafic. Sunt multi automobilisti care pur si simplu nu vad motocicletele. Mai exista apoi si tentatia de a merge tare pe strada. Ca o constatare de-a mea, majoritatea pilotilor buni merg incet pe strada, ii respecta mai mult pe ceilalti participanti la trafic.

9. Motociclistii din Italia, Spania, chiar si Bulgaria, sunt adevarate VIP-uri. Care este situatia in Romania?
Nu ne putem compara cu Italia si Spania. intr-adevar, chiar si in Bulgaria, Martin Choi, cu care am concurat de multe ori, este o persoana de care stie multa lume de pe strada, fara sa aiba o pasiune pentru motociclism. Ca exemplu, cand treceam granita bulgara, politistii de frontiera ne-au intrebat daca il cunoastem pe Choi. La ei, televiziunea nationala avea dupa etapele de motocilism o emisune de genul “Procesul etapei”, in care erau invitati in studio primii 3 piloti. Nivelul sponsorizarilor este mai mare in Bulgaria, asa au reusit sa participe in campionatul mondial.

10. Scurt istoric al RoSBK.
Prima cursa organizata de Firemotorsport, clubul la care activez si eu, a fost localizata pe aeroportul de la Craiova in 2005 si facea parte din campionatul national de motociclism viteza. Costurile au fost mari si incasarile foarte mici. Am fost descurajati o perioada sa mai incercam sa organizam evenimente de motocilism viteza. in martie 2007 ne-am luat inima in dinti si am inchiriat circuitul de la Serres din Grecia. MotorTeam a venit cu un sprijin important, oferind participantilor premii consistente, nemaiintalnite pana atunci. Am fost 40 de motociclisti, pentru noi a fost un mare succes. Au urmat inca doua cupe care au atras tot mai multi motociclisti, dar si atentia presei.

Din 2008, a intrat in echipa organizatorica si Costin Oprea, cu care am lansat campionatul Romanian Superbike, cu sponsor principal  B&S Motors – Suzuki.  Am fost sprijiniti de Orange, Astra Sport Bets, Motorteam si BGS. Sezonul 2008 a avut programate 6 curse pe circuite din vecinatatea Romaniei. Toate etapele au avut rezumate ample pe TVR2. Toate emisiunile au avut o crestere a numarului de telespectatori de la inceputul pana la sfarsitul transmisiei.  

In 2009, am fuzionat cu inca 2 organizatori din Italia si Elvetia si am dat nastere Campionatului European de Amatori si Campionatului European de Anduranta. Acum avem peste 200 de sportivi inscrisi. Criza economica a venit in cel mai nepotrivit moment pentru noi, dar vom trece si peste asta.

11. Cu ce te ocupi acum, ca profesie?
Am terminat facultatea de transporturi, dar am invatat sa fac orice. Am lucrat chiar si intr-o televiziune ca designer de grafica video 3D. Incerc sa am o activitate care sa imi permita sa plec oricand la antrenamente. in timp, lumea curselor te schimba si in afara curselor devii mai competitiv. O mare parte din timp ma ocup de bunul mers al competitiei organizate de noi.

12. Cum te vezi peste 10 ani?
Sper sa am o cariera in campionatul mondial de anduranta - un podium la Le Mans 24 ore este acum obiectivul meu de viitor. Dupa ce imi termin cariera de sportiv vreau sa formez o echipa cu care sa avem piloti de talie mondiala.

Bookmark and Share
 

Spune-ti parerea

 
 
 
 
 
 

Avertisment
Autorul comentariului va fi singurul responsabil de continutul acestuia si isi va asuma eventualele daune, in cazul unor actiuni legale impotriva celor publicate.
Va rugam sa nu folositi un limbaj indecent.