Cauta in stiri

RSS Feed

Noul BMW R 1200 GS

Primul motor BMW boxer racit cu lichid

08.10.2012
Foto ©: Nelu BANICA

Cum sa imbunatatesti un produs care se afla in top de noua ani incoace? Chiar si in al noualea an de productie, actualul BMW R 1200 GS e un punct de referinta in testele comparative, datorita excelentului sau concept si tehnologiei inovatoare. Cu peste 170.000 de unitati vândute, este cel mai de succes si mai bine vândut enduro-tourer din lume. Asa ca provocarea cu care s-a confruntat departamentul de dezvoltare de la BMW Motorrad a fost considerabila: sa optimizeze si mai mult modelul GS – o legenda cu o cariera de trei decenii, sa-l imbunatateasca in toate privintele si sa-l echipeze cu solutii tehnice inovatoare pentru a se asigura ca va ramâne in top si in viitor. Performantele dorite si respectarea viitoarelor cerinte in ceea ce priveste zgomotul si emisiile poluante sunt asigurate, printre altele, de o schimbare la nivelul sistemului de racire. Motorul boxer al noului R 1200 GS continua sa foloseasca racirea cu aer/lichid, dar uleiul de racire a fost inlocuit de un amestec de apa si glicol. Aceasta solutie asigura un nivel ridicat al capacitatii de absorbtie a caldurii din partea lichidului de racire, pentru o disipare mai eficienta a caldurii. Asa-numita racire de precizie (un principiu similar cu cel folosit in Formula 1) implica racirea cu lichid doar a elementelor care sunt expuse in mod deosebit solicitarilor de incalzire. Motorul continua sa foloseasca si racirea cu aer, pastrând astfel aspectul caracteristic al motorului boxer cu cilindri opusi. Cele doua radiatoare sunt mici si integrate discret in designul motocicletei. Admisia si evacuarea sunt acum amplasate pe axa verticala a cilindrilor, pentru o umplere mai buna a acestora, iar carterul motorului integreaza atât cutia de viteze cu sase trepte, cât si ambreiajul in baie de ulei cu functie anti-hopping, in locul ambreiajului uscat folosit pâna acum. In plus, transmisia secundara, efectuata prin intermediul consacratului arbore cardanic, este amplasata acum pe partea stânga. Cu o putere maxima de 92 kW (125 CP) la 7.700 rpm si un cuplu de 125 Nm la 6.500 rpm, noul motor ofera putere si performante de referinta in segmental enduro-touring si nu numai. Greutatea fara incarcatura (gata de drum) conform normelor DIN a lui R 1200 GS este 238 kg, inclusiv sistemul BMW Motorrad Integral ABS, in echiparea standard. Clapetele de acceleratie controlate electronic au fost folosite pentru prima data pe un model GS. In acest sistem, comenzile pilotului sunt transmise de senzorul incorporat in mansonul de acceleratie la sistemul de control al motorului; acesta actioneaza apoi clapeta de acceleratie. Folosirea sistemului E-gas constituie o imbunatatire semnificativa in ceea ce priveste controlabilitatea si raspunsul motorului. In plus, pilotul poate adapta caracteristicile motorului la conditiile de rulare prin intermediul celor cinci moduri (optional). A fost posibila si includerea unei functii de pilot automat (optional). Pentru adaptarea optima la nevoile si scopurile individuale ale fiecarui rider, noul R 1200 GS ofera acum cinci moduri de pilotaj selectabile: acest sistem este optional si implica trei setari diferite ale sistemului E-Gas, cu caracteristici diferite ale motorului. In legatura directa cu acest sistem se afla si ASC (Automatic Stability Control), cu o configuratie speciala pentru enduro. Daca aceasta optiune este aleasa, sistemele BMW Motorrad ABS, ASC si (daca este instalata) suspensia semiactiva sunt adaptate automat profilurilor celor cinci moduri.

Tags: bmw, gs, intermot, koln,
Bookmark and Share
 

Spune-ti parerea

 
 
 
 
 
 

Avertisment
Autorul comentariului va fi singurul responsabil de continutul acestuia si isi va asuma eventualele daune, in cazul unor actiuni legale impotriva celor publicate.
Va rugam sa nu folositi un limbaj indecent.