Cauta in stiri

RSS Feed

modele noi

E o racheta?, e o torpila? Nu... e Aprilia RSV4

Costi Radoi | 13.02.2012
Foto ©: aprilia

In 2010, Aprilia arunca pe piata motocicletelor de un litru, o solutie inovatoare. Veneau cu un motor nou, in 4 cilindri, deci cum s-ar spune in limba Casei din Noale, “Basta con il V due”.

Motocicleta era intr-adevar o drectie noua, nu numai din cauza motorului dar si a ciclisticii extraordinare si a greutatii extrem de reduse. Pe langa acest nou model RSV4, vechiul model RSV Mille arata efectiv ca un dinosaur la pensie.

Inca de la lansarea sa in WSBK, RSV4 a reusit titlul la constructori, iar Biaggi, omul care a strunit-o, titlul mondial de campion WSBK. Acesta dubla a insemnat in primul rand dovada valorii pachetului Biaggi-Aprilia, dar si un succes comercial notabil.

Anul urmator, motocicleta in sine ramane aceeasi, deoarece inginerii de la Aprilia au decis ca inca nu este cazul a se schimba ceva, insa partea noua este electronica. Incepand cu 2011 si continuand cu 2012, RSV4 are parte de ultima tehnologie denumita aPRC (Aprilia Performance Ride Control). Acest pachet de gizmo-uri electronice contine: aTC - Aprilia Traction Control, aWC - Aprilia Wheelie Control, aLC - Aprilia Launch Control si aQS - Aprilia Quick Shift.

Acest “buchet” de electronice lucreaza in principal cu ajutorul aRbW - Aprilia Ride by Wire, deschizand clapetele sistemului de injectie treptat si reducand numarul de scantei al bujiilor, pentru a nu arunca un puseu incontrolabil de putere la roata motrice. Un alt echipament ce-si joaca rolul principal in electronica este centrala de injectie si aprindere, care beneficiaza de 3 setari ale mapaturii: Road, Sport, Track, ce se pot schimba si din mers.

Controlul de tractiune masoara turatia rotii fata si o compara cu cea a rotii spate. Cand acestea difera, aTC intra in functiune pentru a impiedica un eventual derapaj. Insa acest luru nu se intampla la valori constante, ci difera in functie de unghiul de inclinare al motocicletei, cand e normal sa existe un raport de diferenta intre turatiile rotilor. Sistemul are 8 presetari.

Sistemul aWC este un sistem ce impiedica ridicarea rotii de fata la reaccelerari la iesirea dintr-un viraj sau la o accelerara puternica. Si acest system are presetari, 3 la numar, existand si posibilitatea dezactivarii sale.

Ceva mai interesant este aLC, deoarece deocamdata Aprilia este prima motocicleta de serie dotata cu un astfel de sistem. Controlul intra in functiune la demarajul puternic, impiedicand invartirea rotii pe loc, dezactivand atat aTC cat si aWC, avand propriile functii care le inlocuiesc pe cele ale sistemelor inchise. Avand in vedere ca este un sistem ce trebuie activat atunci cand se doreste, doar la pozitia de pe loc, starea sa este latenta in mod 0. Dar si acesta beneficiaza de presetari. Odata terminat efectul sau, sistemele aTC si aWC se activeaza automat, in functie de presetarea stabilita inainte de activarea aLC.

Ultimul, dar nu cel din urma este aQS care permite schimbarea treptelor superioare fara a fi actionat ambreiajul si fara a inchide gazul. Si acest sistem se poate regla, in functie de stilul de riding.

Acest aPRC este atat de inteligent, astfel incat se poate autocalibra, daca s-a schimbat dimensiunea pneurilor indicate de catre producator, sau daca s-a schimbat compozitia acestora. Calibrarea este necesara pentru ca toate sistemele sa stie exact cat derapeaza anvelopa si ce diametru total au rotile (in cazul schimbarii dimensiunii gumelor). Calibrarea se face actionand comanda de autocalibrare si apoi ruland cu 40 km/h timp de 8 secunde.

Dupa ce am terminat de “evocat” toate functiile care transforma aceasta motocicleta intr-o consola de jocuri video, totul pe altarul performantei pure si a sigurantei sporite, nu mai putem decat sa ne amintim informatiile de baza ale motocicletei: motor cu 4 cilindri in V, racit cu apa, 16 valve, 4 axe cu came (cate 2 pe fiecare chiulasa), injectie dual stage cu 8 injectoare, cutie de viteze cu 6 trepte si ambreiaj de tip slipper clutch, multidisc, in baie de ulei. Pachetul produce 180 de caluti si este impachetat intr-un cadru de aluminiu. Suspensiile sunt de cea mai buna calitate existenta pe piata, furca fata si monoamortizor spate Ohlins. Frana fata dispune de 2 discuri de 320, etrieri Brembo cu 4 pistoane radiali. pompa de frana radiala si furtune cu insertie metalica. Frana spate beneficiaza de disc de 220 si acelasi tip de furtune de frana ca pe fata. Evacuarea este de tip 4 in 2 in 1 si prezinta valva actionata de servomotor, pentru controlul diametrului evacuarii. Rotile sunt construite din aluminiu forjat, avand o greutate extrem de redusa. Anvelopa de fata este standard, 120/70-17, insa pentru spate, Aprilia propune 3 solutii: 200/55-17, 190/55-17 si 190/50-17…si ne mai intrebam de ce e nevoie de recalibrarea aPRC…

Tags: aprilia, rsv4
Bookmark and Share
 

Spune-ti parerea

 
 
 
 
 
 

Avertisment
Autorul comentariului va fi singurul responsabil de continutul acestuia si isi va asuma eventualele daune, in cazul unor actiuni legale impotriva celor publicate.
Va rugam sa nu folositi un limbaj indecent.