Cauta in stiri

RSS Feed

FX Bikes

Endurocicleta

Nelu Banica | 21.09.2012
Foto ©: FX Bikes

Pentru multi, motociclisti sau nu, off-roaderele sunt intimidante din mai multe cauze: sunt inalte, merg repede pe terenuri dificile si trebuie sa te uiti in toate directiile. Un mountain bike ar fi mai usor de stapanit. Dar un mountainbike cu motor?
La asta s-au gandit si neozeelandezii de la FX Bike si au reusit pana la urma sa realizeze veriga lipsa dintr-un lant normal al evolutiei. Dimensiunile sunt apropiate de o bicicleta MTB dar este propulsata de un motor de 125 cmc de 9 cai construit de Jialing, o subsidiara Honda. Gata de drum, cantareste doar 54 kg si are un consum de 125 mpg (pana in 2 l/100km).
In spatele acestui proiect nu a fost doar o gasca de entuziasti ci au ajutat din greu un fost designer sef de la Honda R&D Japan, un vicepresedinte de la Harley-Davison si un expert in motociclete cu experienta dobandita in echipa de MotoGP Kenny Robert. Fondatorul marcii, Mike Hodgkinson a fost curier pe motocicleta si un pasionat cicloturist montan asa ca el a fost cel care a sudat echipa.
Din punct de vedere constructiv, FX Moto chiar uneste bicicletele de munte cu motocicletele off-road. Fiind propulsata de un motor, este o motocicleta dar are in componenta piese luate in mod direct de la biciclete. Pe fata, o furca Marzocchi Monster preia socurile, fiind ajutata de o guma Kenda MTB care incalta o janta Mavic de 19". Pana aici se incadreaza in parametrii uneia de trial dar se adreseaza mersului in natura. Suspensia spate se compune dintr-un amortizor Fox Racing Shox Float MXR de la minimotocicletele enduro. Roata spate are aceleasi dimensiuni cu cea de pe fata dar este furnizata de RK Takasago Excel.
Motorul este un monocilindru in patru timpi alimentat printr-un carburator Mikuni, cu aprindere electronica. Versiuni mai potente livrate la cerere sunt dotate cu cilindree de 150 cmc sau 190 cmc. Franarea este o parte foarte importanta a oricarui vehicul, mai ales daca terenul nu te ajuta cu o aderenta adecvata. FX Moto are un disc de 280mm la roata fata si unul de 200mm la roata spate, ambele cu cate un piston. Cutia de viteze poate fi mecanica cu patru rapoarte sau automata. Rezervorul inghite 8 litri in versiune standard dar poate fi inlocuit la cerere de unul de 12 litri, determinand astfel o autonomie de 400 km in versiune standard sau 600 km in cea extinsa.
Un mare avantaj fata de o motocicleta off-road este ca FX poate fi ridicata cu usurinta pentru depasirea unor obstacole sau tragerea din inpotmoliri, ceea ce pentru o motocicleta adevarata, chiar de aceeasi cilindree ramane un lucru de echipa. Greutatea scazuta o face mult mai accesibila persoanelor mai firave, femei sau copii si mai usor de carat in spatele automobilelor.
Ceea ce este foarte interesant, FX Moto a primit aprecieri in primul rand de la armata Noii Zeelande si de la Fortele Speciale, de la departamentul de Politie din Noua Zeelanda si putem sa continuam cu US Army, US Navy SEALS, campioni de motocross si downhill si de la oameni care nu mai calarise o motocicleta in viata lor. Articolele din reviste, care inca mai apar, precum si review-urile din site-urole de moto sau bike au fost incurajatoare, fiecare sustinand ideea realizarii acestei clase in sine.
Pretul de achizitie este extreme de performant in jur de 6 000 USD dar pentru comenzi si rezervari se reduce la 4 000 USD, fara taxe si transport.
Ceea ce apreciez foarte mult la acest model este curajul de a realiza ceea ce-ti propui, fara sa te temi ca unii colossi din domeniu sunt crizati sau altii aplica motoare de bormasina la biciclete sustinand ca au creat ceva nou. MX Moto chiar este un segment nou in domeniul moto, asa cum sunt chopperele, cruiserele sau supermoto. Criza se trateaza cu indiferenta!

Bookmark and Share
 

Spune-ti parerea

 
 
 
 
 
 

Avertisment
Autorul comentariului va fi singurul responsabil de continutul acestuia si isi va asuma eventualele daune, in cazul unor actiuni legale impotriva celor publicate.
Va rugam sa nu folositi un limbaj indecent.