Cauta in stiri

RSS Feed

tehnologii

Traseul anevoios spre o “E-moto”

04.02.2009
Foto ©: X-Treme

Acum mai bine de 100 de ani, un inginer de origine romana dintr-o tara vecina noua, lucra cu fervoare la cateva proiecte, considerate pe atunci nerealizabile atat de oamenii de stiinta cat si de publicul larg, care intamplator a avut ocazia de auzi despre ele in presa vremii respective. Este vorba despre nimeni altcineva decat Nikola Tesla, unul dintre parintii radioului si al electricitatii.

Cel mai probabil Tesla, ca si Edison dealtfel,  nu si-a inchipuit cu adevarat efectele reale din urmatorele decenii ale inventiilor lui, insumand aici atat computerele si internetul, ambele dependente de electricitate, cat si viitorul mijloacelor de transport, unde putem include motociclismul.

Se pare ca intr-un final, industria auto, aflata in acest moment intr-o situatie fara precedent, a realizat importanta vehiculelor alternative, din ce in ce mai multe proiecte iesind la iveala in ultimul an, unele purtand chiar numele inventatorului genial. Poate ca visele privind o motocicleta electrica, viabila din punct de vedere comercial, sunt ceva mai inapoiate comparativ cu cele ale industriei auto dar, dupa cum merg lucrurile, n-ar trebui sa ne luam complet gandul de la asa ceva.

Putinele motociclete electrice existente prezinta nenumarate dezavantaje, primul de pe lista fiind posibilitatea consumatorului de a scoate din buzunar banii necesari pentru a le cumpara, fara a le mai mentiona si pe cele de ordin tehnic.

Totusi, este o situatie care pare sa nu se aplice confratilor pe doua roti ceva mai mici, anume scuterele. De la scuter la motocicleta e cale lunga insa, privita prin prisma tehnologiilor folosite, perspectiva unei motociclete electrice devine incet-incet realitate.

Daca spuneam ca motocicletele electrice se afla inca departe de inima si buzunarele consumatorilor, situatia este putin diferita pe piata scuterelor electrice, care au inceput deja sa castige gradual teren in fata modelelor cu propulsie clasica. 

Pentru majoritatea celor care sunt la curent cu stirile nationale si internationale, anul 2009 a inceput destul de bine! Recesiune mondiala, razboaie (a se vedea situatua din Gaza) si crize/fraude financiare. Dar, in tot acest haos, sa vedem si partea buna a lucrurilor, cel putin pentru cei pasionati de viitorul  “eco” al vehiculelor pe doua roti…


Autonomie eXtrema: XM-5000Li
La CES 2009  (Consumer Electronics Show) din Las Vegas, un salon mondial deja renumit in lumea dispozitivelor electronice, o mica companie isi prezenta la jumatatea lunii ianuarie un produs care nu avea nimic de-a face cu telefoanele inteligente, televizoarele OLED sau alte dispozitive noi similare.
Potrivit unora, micul scuter electric prezentat de compania X-Treme nu avea ce sa caute la categoria de produse marketate la CES si mai ca a trecut neobservat raportat la celelalte inventii prezente, “infatuate” si de bugete de promovare pe masura.

XM-5000Li nu este un scuter obisnuit, o concluzie pe care o putem face initial doar uitandu-ne la pretul de… 6.500 USD. Cam mult pentru un scuter vor spune unii, mai ales in conditiile economice actuale. Dar, raportat la celelalte vehicule electrice, nu este deloc rau, devenind asadar o alternativa cat de cat viabila.
Ceea ce il face cu adevarat interesant este insa autonomia maxima promisa de producator per incarcare, care este de aproape 130 km. Daca am dori sa ne amuzam, putem oricand sa incercam o comparatie imposibila cu Tesla Roadster, care pentru 130.000 USD, fiindca atata costa, are o autonomie cu doar 100 km mai mult.

In orice caz, deocamdata micul scuter electric pare a fi lider la categoria sa, oferind o autonomie care chiar si pentru o zi agitata din spatiul urban este mai mult decat arhisuficienta.
Nu, nu am gresit ordinea intrebarilor, raspunsul la “cat prinde” de-abia in acest context fiind relevant si reconfirmandu-i utilitatea: XM-5000Li poate atinge aproape 100 km/h. Timpul de incarcare, de sase ore, poate fi o invonvenienta pentru cei care nu au curte sau garaj dar altfel e destul de acceptabil pana la aparitia unor noi tehnologii, cum ar fi bateriile SCIB, promise de ceva timp de catre Toshiba. Presupunand ca vor iesi mai repede pe piata iar costul nu va fi unul prohibitiv, acestea ar trebui sa incarce o baterie de 50 de amperi la 90% din capacitate in mai putin de cinci minute, cu un ciclu de viata de pana la 5.000 de incarcari.

In asemnea conditii, mai ca merita un efort de a merge cu prelungitorul dupa noi in topcase.
Sa revenim totusi in prezent, unde bateriile litiu-ion folosite pe XM 5000, care sunt 21 la numar, au fiecare cate 60 de amperi iar ciclul de viata este de 2.000 de incarcari ori 6-7 ani. Luand in calcul o incarcare pe noapte, asta ar insemna o durata de viata de 5 ani, cea mai realista estimare fiind totusi de 2 sau 3 ani pana cand vor inceta sa mai tina curent suficient pentru a oferi o autonomie satisfacatoare.
XM 5000 dispune si de frane fata/spate pe disc, asistate de ABS, cantarind in total 160 kg.

Atacul moto-clonelor
Un fapt care n-ar trebui sa ne mire este ca  X-Treme isi are originile in China, firma mama din Hong Kong ocupandu-se in mod ironic in afara de productia cu steaguri americane si de cea cu vehicule ecologice. XM 5000 reprezinta o alternativa buna ca pret pentru piata capitalista din vest, scuterul de “lux” fiind destinat in mod special productiei externe, unde pare sa fi fost destul de bine primit. Pentru restul lumii insa, exista totusi alternative la alternativa, o alta ironie. Daca uitam de designul elegant si de garantie, este bine de stiut ca oricand prietenii nostri asiatici mai indepartati sunt gata sa produca clone chiar si ale propriilor produse.

La o fractiune din pretul mentionat anterior, o multime de companii de pe faimosul talcioc online din Hong Kong - alibaba.com - se lupta pentru a vinde scutere electrice, dintre care unele fiind capabile de a oferi o autonomie de aproape 100 km, cum este spre exemplu YIYING YY-CO1 fabricat in Zhejiang sau LZES-9 produs de Lizhong.

Probabil vor mai trece cativa ani buni pana cand vom gasi asemenea scutere electrice chinezesti la vanzare direct in supermarket, presupunand bineinteles ca traditia romaneasca deja intiparita va rezista (a se vedea multimea de modele cu motoare in 2 si 4 timpi expuse la vanzare). Pana atunci totusi sa ne bucuram ca se fac progrese, oricat de marunte ar fi ele si ca macar preturile scuterelor alternative incep sa se aproprie de granita realului. Cat despre greii industriei moto, ramane doar sa asteptam si sa vedem…

P.S.: Vand sunet de enduro pentru Ipod, posibilitate de customizare si adaptare la propriul motor!

Date tehnice XM 5000Li:
Capacitate: 5.000 wati
Volti: 60
Amperi: 100 amperi maximum
Baterii: 21 litiu-ion
Cauciucuri: 130/60-13
Viteza maxima: 96 km/h
Autonomie maxima: 135 km
Greutate: 160 kg

Bookmark and Share
moto-scuter by ipman on 05.02.2009
Din pacate pretul bateriilor este prohibitiv. Si o schimbare la 3-4 ani ar insemna ca mai degraba cumperi alt scuter.
Tesla si originea romana by zaelu on 09.05.2009
Oameni buni, va pierdeti credibilitatea articolului din start cu povestioare de genul asta. Tesla este o personalitate controversata si ori de cite ori informatii false sau dezinformatoare sint incluse in "articole" despre el i se face un deserviciu. Lasati omul sa revina in istorie cit se poate de curat. Nu il mai faceti roman aiurea pentru ca e fara sens. Era iugoslav. A trait si activat in USA. Munca lui a fost dincolo de "nationalisme ieftine". A daruit omenirii intregi curentul alternativ, radioul si ideea (macar) de wireless transmission (a energiei). Tesla a fost "de origine Universala". Ginditi-va ca mai degraba caracteristicile rele se transmit de la locul in care te nasti sau cresti. De aia originea unui om este mai lesne folosita peiorativ decit laudativ. Nu stau sa dau exemple pentru ca vi le puteti da singuri. numai bine, zaelu
 

Spune-ti parerea

 
 
 
 
 
 

Avertisment
Autorul comentariului va fi singurul responsabil de continutul acestuia si isi va asuma eventualele daune, in cazul unor actiuni legale impotriva celor publicate.
Va rugam sa nu folositi un limbaj indecent.