Cauta in stiri

RSS Feed

tehnologie

Viitorul e electric

Costi Radoi | 23.01.2012
Foto ©: ktm

Tot auzim din ce in ce mai des dezbatuta treaba asta cu motorul electric al viitorului. Exista o gramada de obiectii in aceasta privinta, insa una cate una, aceste obiectii incep sa cada. Totusi mai e destul de mers pana la momentul in care vor cadea definitiv…daca se va intampla asa ceva.

In primul rand s-a pus problema performantelor. Primele motociclete electrice nu aveau nici acceleratie, nici viteza si dupa o tura de bloc trebuiau bagate la incarcat pana a doua zi. Cele care functioneaza cu combustibil fosil au si performanta si autonomie marita. Insa cele electrice deja incep sa concureze in diferite competitii suficient de serioase pentru a fi luate in considerare. Tehnologia a avansat in materie de baterii, iar firme precum Brammo si ZeroS deja incep sa promita viteze de peste 160 km/h si un nr de km cu 3 cifre ca autonomie.

In al doilea rand e pretul e-motocicletelor cel care-l descurajeaza pe cumparator. Pretul bateriilor si al componentelor electronice din sistemul de propulsie al motocicletelor electrice este inca prohibitiv, daca este pus intr-un raport cu performantele sau autonomia...si mai e si pretul curentului electric consumat pentru incarcare, curent folosit din abundenta avand in vedere o autonomie redusa cu necesitatea unui timp indelungat de cuplaj la priza pentru incarcare. Previziunile, din punctul meu de vedere destul de optimiste, dar inca fara un fundament real, spun ca pe viitor, undeva dupa 2015 pana 2020, vom avea motociclete electrice care vor rula cu peste 250 km/h avand o autonomie undeva in jurul a 600 km si o necesitate de mai putin de 30 de minute pentru o incarcare completa. Sa vezi atunci vanzari la OptiMate… Ce ma distreaza este faptul ca in mod cert parcarile vor avea o priza, care logic ca va avea un cod ceva, ca altfel oricine ti-ar rasuci discul contorului ca pe Eterprise din Star Trek. Si atunci probabil ca s-ar termina cu cei care te blocheaza in parcare pentru ca trebuie sa caute neaparat o parcare cu priza ca altfel nu mai pleaca de acolo.

Iar ultimul punct de pe agenda este infrastructura vanzarilor si cea rutiera. Nu sunt statii de incarcare, cetatenii de la bloc nu pot sta cu prelungitorul atarnat la fereastra, iar crearea de parcari cu sisteme de incarcare ar insemna o distanta considerabila intre domiciliu si parcare, deci poti merge cu metroul daca tot trebuie sa mergi jumatate de ora pe jos, pentru a-ti lua mobra sa te deplasezi la munca.

Producatorii mari din industrie nu au adus modele electrice pana acum, tocmai din acele cauze. Insa gheata a fost sparta de catre Honda, cu un concept electric denumit RC-E. Cum toate modelele competitionale de la Honda poarta numele RC, adaugarea E-ului deja e evidenta ca si origine. Se pare ca pana la urma vor sa castige titlul detinut de catre Brammo la TTXGP, cursa de TT dedicata modelelor cu zero emisii si sound. Conceptul vine cu cadouri scumpe, gen furca Öhlins si frane Brembo. Insa vorbim de un concept. Inca nu functioneaza. De obicei Honda isi tine promisiunile, dar pana se va intampla, nu poti calari un vis sau o idee si sa mai si invingi.

Totusi, daca nu avem chef de vise cu ochii larg deschisi, ne putem indrepta atentia catre producatorul austriac KTM, care a scos o motocicleta electrica de freeride, denumita sugestiv si lipsit de imaginatie, cum altfel decat Freeride E. Aceasta este o motocicleta de aproximativ 100 kg, ce se conduce cam ca un scooter. Cum nu are cutie de viteze mecanica, nu are schimbator de viteze, deci nici maneta de ambreiaj. In aceste conditii, frana spate a fost mutata la mana. E clar ca discutam aici de usurinta in utilizare, iar cand utilizarea devine facila mai multi utilizatori vor plati pentru asa ceva. Sa nu mai vorbim ca nu ai de schimbat pistonul la 100 de ore ca la un 2T zgomotos si facator de fum, iar adevarul este ca mobrele astea electrice sunt cam “maintenance free”.

Ai spune ca viitorul este clar electric si ca suna extraordinar de bine. Revista Time a raportat prin 2009 ca in China deja s-au vandut 100 milioane de biciclete electrice, ceea ce logic ar fi ca numarul lor sa fie deja cel putin dublu acum, avand in vedere ca suntem in 2012 si China are ceva populatie, nu gluma. Insa e ok asa? Inteleg ca salvam planeta, inteleg ca e criza economica si ca petrolul e pe sfarsite, sau asa spun unii pentru a avea un motiv sa-i mai salte pretul, insa hai sa ne gandim la intreaga industrie de piese ce se invarte in jurul acestor vehicule. Ateliere si fabrici vor cadea pentru ca lumea nu va mai avea nevoie de filtre, bujii, ambreiaje, pistoane, tobe de esapament, iar asta inseamna zeci de mii de oameni ramasi fara job. Sa nu mai vorbim de faptul ca mai mult de jumatate din pretul unui litru de benzina inseamna taxe catre stat, taxe care se regasesc ca bani publici in sanatate, invatamant si altele. Si de dragul ecologiei prea marete, v-ati gandit ce va creste pe terenul unde vor fi stocate milioane de baterii iesite din uz si care contin acid sulfuric?

Sincer, eu urasc chestiile astea ale viitorului. Voi avea sunetul de tobe numai in iPod, voi avea schimbator de viteze doar in jocurile vechi de pe calculator, si in loc de mirosul fain de benzina dimineata si motor incins dupa un drum intins catre mare, o sa puta a lac de bachelita care acopera bobinele. Si cand te gandesti ca noi ne jucam cu rapoartele de transmisie, ca scoatem amortizoarele de sunet, ca ciupim ambreiajul pentru a impinge un "wheelie". Deci e clar ca viitorul nu numai ca nu suna bine, mai exact nu suna deloc si mai si miroase aiurea.

Bookmark and Share
 

Spune-ti parerea

 
 
 
 
 
 

Avertisment
Autorul comentariului va fi singurul responsabil de continutul acestuia si isi va asuma eventualele daune, in cazul unor actiuni legale impotriva celor publicate.
Va rugam sa nu folositi un limbaj indecent.