Cauta in stiri

RSS Feed

interviu

Dakar 2010, un vis implinit pentru Martin Freinademetz

19.01.2010
Foto ©: Xventure

Organizatorul cel mai dificil raliu hard enduro din lume, Red Bull Romaniacs, a izbutit sa termine Dakar-ul si in configuratia America de Sud. Originar din Tirol, austriacul care a concurat cu licenta din partea Federatiei Romane de Motociclism s-a clasat la finalul celor doua saptamani de Dakar pe locul 39 la general.

Dependent de adrenalina data de sporturile extreme, Martin Freinademetz a devenit cunoscut in intreaga lume datorita performantelor din snowboardul mondial, insa din 2004 s-a concentrat mai mult pe motociclism. Din acel an organizeaza in Romania, mai precis la Sibiu, Red Bull Romaniacs, iar in acest an s-a chinuit pentru a doua oara in dune alaturi de rideri pe care ii supune celor mai dure trasee din Carpati. Anterior, Martin a mai concurat in Dakar in 2007 (aceasta a fost ultima editie din Africa a raliului) si dupa ce si-a implinit visul de a termina acest raliu mutarea sa in America de Sud l-a determinat sa revina. S-a intors in Dakar pentru ca in Argentina si Chile raliul este diferit si trebuie sa faci fata unor provocari precum probe speciale la altitudini de peste 2000 de metri, etape de legatura la peste 4000 de metri altitudine, rulare in cel mai arid desert al lumii etc.

Dupa 14 probe speciale, care au masurat aproximativ 4500 de km (in total raliul a avut 8937 km pentru clasa moto), trecand prin zone precum Anzi, Atacama sau Patagonia, Martin vorbeste despre diferentele dintre Dakar-ul din Africa si cel din America de Sud si despre cum a reusit sa termine pe locul 39 fara sa aiba asistenta tehnica.

Dakar 2007 versus Dakar 2010
In Africa, mai ales in Mauritania si Mali, daca aveai o problema tehnica si nu erai un pilot care sa aiba asistenta rapida atunci raliul se termina pentru tine. Aici in Argentina si Chile poti oricand sa iesi la un drum, unde gasesti un localnic care te poate duce pana in bivuac sa iei ce piesa iti trebuie si astfel ai sanse sa mergi mai departe. Etapele de legatura sunt insa mult mai lungi decat cele din Africa si dupa ce mergi 400 de km pe o proba speciala sa rulezi dupa aceea 300 de km in regim de legatura este frustrant si te oboseste foarte mult.

Publicul
Este uimitor ce se intampla aici. Oamenii sunt fani ai sportului cu motor si indiferent daca esti ultimul sau primul esti aclamat si toti vor sa faca fotografii cu tine si sa te ajute daca ai patit ceva pe proba speciala. E uimitor nu am vazut asa ceva nicaieri in lume.

Atacama
Acest desert este foarte uscat si spre deosebire de dunele din Mali sau Mauritania, in Atacama este foarte mult fesh fesh. Mai precis, un nisip extrem de fin aproape ca faina si este foarte greu sa mergi sute de km pe asa ceva. Plus in zilele petrecute in Atacama era mai bine pe proba speciala decat in bivuac. Au foat zile cu peste 40 de grade si pe motocicleta mai bate vantul, insa in bivuac cand ajungeam si trebuia sa lucrez la motocicleta era foarte greu de suportat pentru ca eram in cel mai arid desert.

KTM 690 Rally
Eu mi-am vazut motocicleta abia cand am ajuns in Argentina. Pana la Buenos Aires nu am mers pe o motocicleta atat de mare si de grea. In Dakar 2007 mi-a fost mai usor, pentru ca acolo am mers cu un KTM 525 transformat pentru rally-raid si acea motocicleta cantarea cu rezervoarele pline aproximativ 150 de kg, in timp ce KTM 690 Rally cantareste 200 de kg. Este extraordinara pe suprafete rapide.

Cel mai greu moment
A treia proba speciala a fost infernala pentru mine. In aceasta ultima etapa, inainte de trecerea in Chile, am mers pentru prima data in dune cu o motocicleta asa de mare. Stiam cum se comporta una de 150 de kg, insa una care are 200 de kg si in saua careia nu ajungi cu picioarele jos nu. A fost o zi foarte grea pentru bratele mele.
Plus mersul in praf a fost atat de chinuitor, mai ales ca erau zone in care nu putei depasi si cand ma intalneam cu un quad era deja aproape imposibil sa mai vad ceva in fata.
A fost dificil si sa fiu singurul austriac si sa nu fie nici un rider roman. In 2007 au fost Marcel Butuza si Mani Gyenes si ar fi fost extraordinar daca ar fi putut sa vina si in 2010.

Cel mai important om
Sigi, sotia mea, m-a ajutat mult in timpul acestui raliu. Nu am avut asitenta tehnica luam piese de la KTM, insa din cauza problemelor financiare nu am avut mecanic si trebuia sa ne ocupam noi de tot.

Ce urmeaza acum?
Cel mai important eveniment din an pentru mine este evident Red Bull Romaniacs. Chiar si aici in Dakar aproape nimeni nu imi spune Martin, toti ma striga Romaniacs. Intre 26 si 30 iunie ma voi reintalni cu cativa din pilotii care au concurat in Dakar 2010, insa de aceasta data ne vom vedea la Sibiu pentru ca ei vor fi concurenti la Romaniacs.

Bookmark and Share
 

Spune-ti parerea

 
 
 
 
 
 

Avertisment
Autorul comentariului va fi singurul responsabil de continutul acestuia si isi va asuma eventualele daune, in cazul unor actiuni legale impotriva celor publicate.
Va rugam sa nu folositi un limbaj indecent.