Cauta in stiri

RSS Feed

portret

Fast Freddie Spencer, o pagina a istoriei pe 2 roti

Costi Radoi | 05.03.2012
Foto ©: Freddie Spencer

Freddie Spencer, poreclit si “Fast Freddie”, s-a nascut in Shreveport, Louisiana si a inceput cursele moto cu diferite competitii mici de dirt, la varsta de 4 ani. In istoria motociclismului, reprezinta unul dintre cei mai importanti piloti ce au concurat in competitiile mondiale.

Dupa ce in 1978 a castigat titlul national american la motociclism viteza, pe un Kawasaki de 250 cmc, American Honda l-au contactat pentru semnarea contractului cu echipa de Superbike. La vremea aceea Honda i-a pus la dispozitie modelul CB900 Bol D’Or. Spencer a facut furori in 1980, cand a reusit sa-i invinga pe Kenny Roberts sr. si Barry Sheene si a atras atentia baietilor din Motomondialul de Viteza.

In 1981, Spencer si-a petrecut timpul in AMA Superbike, dar si in circuitul European Grand Prix, unde a ajutat Honda sa dezvolte modelul Honda NR500, in 4 timpi, un motor unic deoarece avea pistoane ovale. In 1982 insa, Spencer este promovat in Motomondialul de viteza cu un contract full-time, de catre echipa de uzina Honda, care intre timp a decis sa renunte la modelul NR500 si sa dezvolte motorul in 2 timpi si 3 cilindri denumit NS500. NR-ul a devenit astfel o motocicleta ce nu a reusit niciun punct, dar a fost marita capacitatea la 750, pusa la punct, echipata de strada, iar la ora actuala este una dintre motocicletele exotice cele mai ravnite.

In 1983, Spencer a avut parte de un sezon chiar dramatic, deoarece si el si Roberts aveau cate 6 victorii, iar in penultima cursa, in Suedia, s-au duelat pana s-au atins iar Roberts a iesit in décor, netezind calea lui Spencer catre victorie. In ultima cursa, Roberts a invins, insa Spencer a sosit pe 2 si a castigat primul sau titlu mondial.

In 1984, Spencer a lucrat la dezvoltarea lui NSR500, o motocicleta radicala ce avea rezervorul de combustibil sub motorul V4 in 2 timpi, iar rezonatoarele esapamentului erau trecute peste motor, acoperite de o cochilie ce mima un rezervor de benzina. Totusi, motocicleta nedezvoltata complet, plus faptul ca a mai alergat si pe modelul anterior, deja depasit, au dus la pozitia a 4-a la finele campionatului.

Insa soseste anul 1985, anul care l-a facut celebru pe Spencer. In acest an, Spencer a castigat titlul AMA Superbike, a castigat cursa de anduranta de 200 mile de la Daytona, dar cel mai important, a devenit singurul campion mondial la doua clase ale Motomondialului de Viteza, in acelasi an, la 250 cmc si 500 cmc. In materie de motociclism, anul 1985 este clar anul Fast Freddie Spencer.

Efortul mult prea mare insa ii va taia cursul carierei, deoarece din cauza participarii in toate cursele Motomondialului la clasa 250 si 500 si toate cursele din AMA Superbike, plus cursa de anduranta de la Daytona, au facut ca incheieturile mainilor sale sa sufere leziuni puternice, iar Spencer nu a mai castigat nicio alta cursa GP. A mai incercat sa reintre in Motomondial in 1988, 1989 si 1993, insa nu a avut parte de succese.

In 1990 a incercat din nou sa alerge in AMA Superbike pentru echipa Two Brothers Racing Honda, in 1991a venit pe 8 la general, iar in 1992 pe 7. In 1995 a alergat pentru Ferraci Ducati si a venit pe 9 la general, iar spre finalul campionatului a preluat motocicleta Ducati a lui Mauro Lucchiari in Campionatul Mondial Superbike insa fara un real sucess.

Desi a alergat pe mai multe marci de motociclete, incepand cu Kawasaki, totusi Spencer a fost legat sufleteste de marca Honda si mai ales de tunerul Erv Kanemoto, cel ce i-a fost prieten si mecanic sef de fiecare data cand a iesit campion mondial. Spencer a mai fost si pe la echipa Agostini Yamaha, dar si-a incheiat cariera pe un Ducati in AMA SBK.

Dintre circuitele pe care a alergat, unul dintre favorite a fost cel de la Rijeka din Croatia, insa la vremea respectiva facea parte din fosta Republica Socialista Federativa Yugoslavia. Pe acest circuit s-au tinut cursele de Grand Prix din 1978 pana in 1990. A fost circuitul pe care s-a mutat Motomondialul de Viteza, deoarece din 1969 pana in 1977 circuitul Opatija, tot din Croatia a fost cel pe care s-au desfasurat cursele.… Pana si yugoslavii au avut 2 circuite mondiale, numai la noi fiind servite doar promisiunile …

Spencer locuieste acum in Las Vegas in Nevada, unde a pus bazele unei scoli de pilotaj care si-a inchis portile in 2008 din cauza crizei financiare.

Bookmark and Share
 

Spune-ti parerea

 
 
 
 
 
 

Avertisment
Autorul comentariului va fi singurul responsabil de continutul acestuia si isi va asuma eventualele daune, in cazul unor actiuni legale impotriva celor publicate.
Va rugam sa nu folositi un limbaj indecent.