Cauta in stiri

RSS Feed

Cum ne bucuram iarna de motocicleta?

Ghid practic de utilizare a motocicletei iarna.

19.01.2015
Foto ©:

Exista doua categorii de motociclisti: cei care isi duc motocicletele in garaj la primele semne de bruma si cei care refuza sa le abandoneze indiferent de ce indica termometrele.

Temperaturi reale versus temperaturi resimtite

Raportul intre viteza si frig resimtit se stabileste stiintific pe baza indicelui de racire eoliana (IRE): daca temperatura exterioara este de 0 grade C pe loc, aceasta poate scadea pana la -10 grade C in mers cu o viteza de 90 km/h si chiar pana la -15 grade C la 130 km/h. La -10 grade C pe loc, o plimbare pe autostrada cu 130 km/h poate insemna pentru motociclist o temperatura de pana la -25 grade C!

Frigul si transpiratia excesiva determinate de o „echipare excesiva” accentueaza deshidratarea. Beti cat mai multe lichide si multiplicati pauzele pentru a va incalzi cu o bautura calda.

Contrar asteptarilor, alcoolul nu incalzeste organismul: acesta nu face decat sa deplaseze caldura interna catre suprafata corpului prin vasodilatatie cutanata. Acest aflux de sange cald la suprafata da senzatia de caldura, in timp ce ingerarea de alcool antreneaza in realitate o racire deloc neglijabila de jumatate de grad la fiecare 50g de alcool. Mai mult, alcoolul altereaza grav reflexele (deja incetinite de temperaturile scazute), favorizeaza somnolenta si, in general, influenteaza negativ conduita.

ECHIPAMENT

Fie din placere sau necesitate, se pare ca exista inca multi motociclisti si scuteristi care nu au renuntat la cele doua roti nici dupa 28 decembrie 2014, cand iarna s-a instalat pe deplin in Romania. Deoarece gerul, principalul dusman al motoretismului, poate fi totusi combatut cu ajutorul unui echipament adecvat.

Capul, gatul si lenjeria de corp

Cagula constituie mijlocul ideal de protectie impotriva nevralgiei.

Casca integrala ofera mai mult „adapost”, iar calitatea acesteia si sistemul sau de aerisire pot face o reala diferenta. Buretii trebuie sa favorizeze izolarea termica, dar si sa permita pielii sa respire. De asemenea, un sistem de aerisire eficace nu necesita deschiderea tuturor cailor de ventilatie (sau chiar ridicarea vizierei) pentru a evita efectul de aburire. Ecranul „pinlock” este foarte util.

Protectia de gat este aproape indispensabila atunci cand temperaturile abia depasesc 0 grade C. De cele mai multe ori, un simplu „tub” din fibre polare se dovedeste suficient, dar puteti opta pentru cele de forma unui plastron ce acopera si pieptul.

Lenjeria de corp - maiou, ciorap pantalon si sosete – mentine temperatura si absoarbe transpiratia. Cea mai mare parte a producatorilor de echipamente propun textile destinate temperaturilor scazute, cu proprietati anti-perspirante care se dovedesc superioare celor din bumbac (care pastreaza umezeala).

Geaca, pantaloni, cizme si manusi de iarna

Datorita materialelor gen Polartec sau Thinsulate si a membranelor etanse Gore-Tex sau Hipora, principalii producatori de echipamente moto ofera produse care reusesc sa va mentina corpul cald si uscat, in ciuda frigului si umezelii.

Totusi, hainele de iarna moto sunt destul de scumpe, asa ca acordati un minimum de atentie caracteristicilor propuse inainte de a le cumpara.

Geaca moto de iarna

De preferinta din material textil (mai etans si respirabil decat pielea), geaca trebuie sa aiba un maximum de reglaje ergonomice pentru a se ajusta astfel incat aerul rece sa nu poata intra, iar confortul general sa fie ameliorat. Din acelasi motiv, se recomanda un model suficient de lung incat spatele sa fie in intregime acoperit deoarece multe motociclete solicita o pozitie destul de aplecata.

Alegeti un echipament care sa aiba atat o captuseala calda (deseori din poliester), cat si o membrana etansa (Sympatex sau Gore-Tex). Aveti grija ca acestea sa acopere si bratele, nu numai bustul.

De asemenea, un bun echipament de iarna nu trebuie sa neglijeze siguranta (intariri destinate zonelor expuse, insertii reflectorizante si protectii de umeri, coate si spate), dar nici aspectele practice, precum un fermoar de legatura cu pantalonii.

Pantalonii moto de iarna

Fie ca formeaza un costum impreuna cu geaca, fie ca sunt cumparati separat, pantalonii moto trebuie sa raspunda acelorasi cerinte: sa izoleze de vant si sa dispuna de o captuseala calduroasa si etansa. moto-flash.ro va recomanda sa alegeti o captuseala detasabila pentru a purta pantalonii si in timpul sezonului de vara.

Acordati atentie si sistemului de deschideri inferioare: josul picioarelor trebuie sa fie destul de larg pentru a acoperi cizmele de iarna. Iar pentru a evita curentii de aer, alegeti o pereche de pantaloni care sa se ataseze gecii.

In plus, buzunare care sa se inchida cu fermoare, protectii de genunchi si solduri, insertii reflectorizante, precum si intariri in zonele expuse in caz de cazatura (genunchi si fese) reprezinta puncte practice si de siguranta care nu pot fi neglijate.

Cizmele moto de iarna

Cea mai mare parte a timpului direct expuse intemperiilor, cizmele de iarna trebuie sa impace confortul, izolarea si protectia. De aceea, este important ca fiecare sa isi identifice nevoile, care nu sunt aceleasi pentru un scuterist care parcurge cate 15km ziua prin centrul orasului, spre deosebire de un motociclist care se pregateste sa infrunte zapada si poleiul pe Cheia.

Pentru cursele mai lungi, in conditii exigente, cizmele de tip touring, din piele si impregnate cu un strat impermeabil sunt perfecte. Dispozitivul de inchidere-deschidere trebuie sa fie rezistent si sa permita purtarea unor sosete groase. Alegeti un model cu o talpa etansa, antiderapanta si rezistenta la hidrocarburi. Dar evitati talpile prea rigide care dauneaza atat confortului, cat si utilizarii comenzilor.

O protectie decenta presupune prezenta intariturilor in zona degetelor, tibiei si calcaiului, cat si a unui dispozitiv anti-rasucire pentru glezne.

Manusile moto de iarna

Mainile, ca toate extremitatile corpului, sunt foarte sensibile la frig si umezeala. Primul factor de luat in seama: cu cat manusile sunt mai groase, cu atat dexteritatea pilotului asupra comenzilor scade. Pe de alta parte, cu cat sunt mai subtiri, cu atat mai repede veti ingheta... Alegeti asadar manusi adaptate diferitelor zone ale mainii, nevoia de mobilitate si expunerea nefiind aceleasi la nivelul degetelor sau al incheieturii, unde cantitatea de captuseala poate varia. Verificati de asemenea ca manusile sa aiba captuseala pe ambele parti: unele modele (desi prezentate ca fiind „de iarna”) nu sunt vatuite decat pe partea superioara a mainii.

Desigur, protectiile in caz de cazatura nu trebuie uitate: chiar si manusile de iarna trebuie sa fie prevazute cu intariri in zona falangelor, incheieturii, taisului palmei si palmei.

ACCESORII

Atunci cand temperatura scade sub 0 grade C, iar durata traseului este mai mare de doua ore, echipamentul, oricat de bun ar fi, nu este suficient pentru a ne proteja de frig: este necesar astfel sa ne echipam si motocicleta.

Cele mai eficiente accesorii moto in acest sens sunt cele electrice. Saua si mansoanele incalzite se bazeaza pe rezistente a caror intensitate se regleaza de la ghidon. Exista de asemenea si imbracaminte incalzita electric, care se conecteaza la baterie sau acumulatori. Aceste accesorii permit un drum „la cald” timp de mai multe ore.

SFATURI PRACTICE

Inainte de a pleca pe un traseu mai lung, interesati-va de conditiile meteo si de starea drumurilor. Site-ul CNDADR este foarte util si permanent actualizat: http://213.177.10.50:6060/itn/drumuri.asp

Cei mai delicati sunt primii kilometri, pana cand pneurile se incalzesc. Incercati sa nu plecati foarte de dimineata, astfel incat asfaltul sa se dezgete cat de cat. Principiile sunt aceleasi ca si pentru mersul pe timp de ploaie:

Fara gesturi bruste, fara accelerare sau franare brutala, fara schimbari de directie violente

Inclinati motocicleta cat mai putin in viraje si folositi-va mai mult de corp

Pastrati/dublati distanta fata de celelalte vehicule.

Cresteti temperatura interna cu ajutorul unei activitati musculare. Miscati-va pe motocicleta, un picior, apoi celalalt, un brat, apoi celalalt, faceti flexiuni, intindeti picioarele... Opriti-va mai des pentru a va incalzi si misca. Profitati de sursa de caldura principala a motocicletei: motorul. In pauza, apropiati-va de el mainile goale pentru a le incalzi.

Pe timp de ceata, vizibilitatea fiind diminuata, reduceti si mai mult viteza. Daca aveti lumini de avarie, le puteti actiona. Este inutil sa folositi faza lunga, deoarece fasciculul luminos intens va fi trimis de catre umezeala in aer si veti vedea si mai putin, mai ales pe timp de noapte. Daca purtati ochelari, nu faceti greseala sa ridicati viziera: imediat se va forma condens pe ochelari si nu veti mai vedea chiar nimic. Puteti sterge viziera cu un deget al manusii (eventual prevazut cu racleta).

Este foarte posibil sa existe portiuni cu polei, pierzandu-va astfel aderenta. Fiti atenti mai ales la zonele cu vant (poduri, defilee), tunele, paduri, versanti de munte etc. Daca va aflati in linie dreapta, iar portiunea de polei nu este foarte lunga, nu franati, priviti drept inainte si stati cat mai relaxat. Daca este intr-un viraj, este mai rau decat pe ulei si nu prea mai aveti ce face...

Daca ninge, poate ar fi bine sa bine renuntati. Fulgii de zapada se vor lipi de viziera si nu veti mai vedea nimic.

Daca zapada este proaspata si „prafuita”, incercati sa mergeti pe urmele rotilor masinilor din fata. Evitati zonele unde zapada este comprimata si de cele mai multe ori inghetata.

La finalul unui traseu de iarna, puteti fi tentat sa accelerati sau sa sariti ultima pauza pentru a ajunge mai repede. Pe parcursul ultimilor kilometri suntem cel mai obositi, cel mai putin atenti si deci cel mai predispusi accidentelor. Astfel, va puteti planifica ultima pauza in jurul pranzului, pentru a capata forte noi si pentru a evita inghetul care se lasa seara.

Bookmark and Share
 

Spune-ti parerea

 
 
 
 
 
 

Avertisment
Autorul comentariului va fi singurul responsabil de continutul acestuia si isi va asuma eventualele daune, in cazul unor actiuni legale impotriva celor publicate.
Va rugam sa nu folositi un limbaj indecent.