Cauta in stiri

RSS Feed

Red Bull Romaniacs

Red Bull Romaniacs 2009 la final: Debutantii au cucerit Carpatii

21.08.2009
Foto ©: Samo Vidic

Andreas Lettenblicher si Xavier Galindo au debutat in acest an la Red Bull Romaniacs si amandoi au condus in clasamentul general. In final, insa, castigatorul a fost pilotul BMW, Galindo fiind nevoit sa abandoneze dupa ce si-a fracturat tibia in penultima zi. Germanul a reusit sa se impuna in fata unor specialisti ai celui mai dificil hard enduro din lume devansanu-i cu peste 40 de minute pe Chris Birch si Cyril Despres.

Inceputul
Cea de a sasea editie a Red Bull Romaniacs a debutat pe 15 august. Cand Bd. Coposu din Sibiu a fost invadat de 118 rideri din 24 de tari hotarati sa obtina o clasare cat mai buna la Prolog pentru a porni cat mai in fata in prima zi din munti. Pentru prima data in istoria celui mai dificil raliu hard enduro din lume, la Prologul propriu-zis s-a ajuns in umra unei sesiuni de calificari. Astfel, in dimineata zilei de 15 august pilotii impartiti in patru clase Profi, Expert Single, Expert Team si Hobby au concurat pe traseul cu obstacole creionat de Andy Fazakas si doar 16 de la fiecare clasa au ajuns la Prolog.

Peste 9.000 de oameni au asistat la un show din care invingator a iesit la clasa Profi Xavier Galindo, un necunoscut in lumea enduroului outdoor avand in vedere ca este un specialist al enduroului in sala (sport extrem de popular in Peninsula Iberica). Pentru romani, Prologul a fost unul prolific avand in vedere ca atat Mani Gyenes cat si Paul Fratila au urcat pe podium. Pilotul Vectra Racing Team a terminat pe locul doi la clasa Expert Single, in timp ce Paul Fratila a obtinut al doilea timp la clasa Hobby.

Cyril Despres4 zile in Carpati
Daca la clasa Profi ordinea de start nu a fost neaparat hotaratoare pentru clasamentul final al Red Bull Romaniacs, la clasa Expert Single lucrurile nu au stat de loc la fel. Din cuaza virusarii computerului in care se procesau rezultatele din calificarile pentru Prolog organizatorii au decis ca startul sa se dea in ordinea numerelor de concurs. Astfel, multi din riderii care aveau sanse la podium si au plecat in spate au avut foarte mult de recuperat pe cei 140 de km cat a masurat traseul la clasa Experti. La finisul primei zile, programat in Sibiu pe un pod plutitor de pe raul Cibin, cel mai rapid Profi a fost desemnat Chris Birch, in timp ce primul Expert Single a fost Jurgen van den Goodebergh, iar prima echipa de la Expert Team, Bodro Racing din Cehia. Cei mai rapizi rideri de la Hooby au fost pe 16 august tot din Cehia, de aceasta data fiind vorba de o alta componenta pentru Bodro Racing, Oldrich Brazina si Jaromir Lach. 

Dupa prima zi in care s-a concurat in Muntii Cindrel au urmat cele doua zile din Parang, riderii concurand la altitudini de peste 2000 de metri pe traseul Sibiu – Petrosani si Petrosani – Sibiu. S-a ajuns in locuri precum  Oasa sau Obarsia Lotrului si prin goluri alpine descrise de toti pilotii ca unice in lume. La Petrosani, dupa ce s-a concurat deja in doua zile de hard-enduro, Xavier Galindo era pe primul loc si favoritii pentru podiumul final erau catalanul, triplul castigator al Red Bull Romaniacs – Cyril Despres si neozeelandezul Chris Birch. Din pacate, insa ziua a treia avea sa schimbe soarta editiei din 2009, Galindo fracturandu-si tibia dreapta chiar in prima parte a traseului si fiind nevoit sa abandoneze. Chiar daca Xavier a abandonat, veteranii Romaniacs Chris Birch si Cyril Despres nu au scapat de vointa debutantilor de a castiga si deja la finalul celei de a treia zile Andreas Lettenblicher avea sanse sa castige Red Bull Romaniacs.

In ultima zi de hard enduro, pentru cei de la clasa Profi au fost pregatite doua urcari extrem de grele, una din ele avand o lungime de 500 de metri - acestea au fost punctele care au decis podiumul editiei 2009 a Red Bull Romaniacs. Cyril Despres nu a vrut sa riste pe una din urcari, avand in vedere ca in momentul de fata lupta pentru titlul in Campionatul Mondial de Rally-Raid impotriva colegului sau de la KTM Marc Coma, iar penalizarea primita l-a scos din lupta pentru locul 1. Andreas Lettenbichler a fost, insa, suficient de rapid in ultima zi pentru a-si asigura titlul Red Bull Romaniacs 2009. Germanul a fost urmat pe podium de Chris Birch si Cyril Despres.

Riderul BMW este de formatie pilot de trial si aceasta este cel mai important titlu din cariera sa. Anterior Lettenbichler a concurat la Erzberg Rodeo unde s-a clasat pe 2 in 2006 si este cmapion de trial al Germaniei si Austriei. Dupa ce in 2008 victoria de la Red Bull Romaniacs i-a apartinut tot unui pilot de trial, atunci fiind vorba de Grahtam Jarvis, putem spune ca pietrele din Carpati pot fi cucerite mai usor de trialisti decat de enduristi sau de piloti de rally-raid, cum este cazul lui Cyril Despres.
 

Mani Gyenes cel mai bun pilot roman de la Red Bull Romaniacs si in 2009
Desi a terminat pe doi Prologul, Mani Gyenes a fost dezavantajat de pozitia de start din prima zi in munti. Principalul sau adversar Jurgen van den Goodebergh (castigatorul clasei) a concurat cu numarul 104, in timp ce riderul Vectra Racing a avut numarul 136 si a pornit mult mai in spate, avand in vedere ca la aceasta categorie s-a dat startul in ordinea numerelor de concurs. Dupa patru zile de hard enduro, Mani a terminat pe locul doi la clasa Expert Single consemnand cea mai buna clasare a unui rider roman la Red Bull Romaniacs. Pilotul satmarean este si singurul rider care a concurat la toate cele sase editii ale celui mai dificil raliu hard enduro din lume. Anterior a mai urcat pe podium alaturi de Laszlo Olah, cand au castigat categoria Expert Team in 2005 si 2006.

La Expert Single au mai concurat si riderii romani Cristinel Babes (locul 11), Ferenc Csaki (locul 12) si Romeo Duicu (locul 13). Ultimul a fost inscris initial la clasa Expert Team, unde alaturi de coechipierul sau de la Vectra Racing, Alex Garbacea era privit ca favorit la podium. Din pacate, insa Alex si-a fracturat mana dreapta chiar la 15 km dupa start in prima zi si a trebuit sa abandoneze. Prin mutarea de la o clasa la alata si din cauza penalizarii (nu a facut tot traseul in prima zi de concurs) Romeo a pierdut forte mult timp fata de pilotii din fruntea categoriei Expert Single, insa a decis sa mearga pana la finalul acestei editii pentru ca acesta este cel mai important eveniment de motorsport organizat in Romania.

Dupa accidentarea lui Alex, se spera ca macar team-ul Motoverde format din Romeo Dunca si Francois Vulliet sa termine pe podium la Expert Team. Din pacate, chiar in ultima zi Francois a cazut si si-a  fracturat clavicula, echipa fiind insa clasata in final pe locul patru.

La Hobby au existat patru echipe formate din piloti romani si una mixta romano-austriaca in care a concurat prima romanca de la Red Bull Romaniacs. Cea mai bine clasata echipa a fost cea formata din Paul Fratila si Calin Raducu - au terminat in final pe locul patru. Alex Cernatescu si Paul Grecu au fost aproape de locul doi pana la jumatatea ultimei zile de concurs, cand Alex si-a fracturat clavicula si au fost nevoiti sa iasa de pe traseu. In final echipa celor doi a fost clasata pe locul 16.

Pe locul doi, in topul echipelor romanesti de la Red Bull Romaniacs clasa Hobby, se situeaza TipTil Team. Echipa formata special pentru cel mai dificil raliu hard enduro din lume ii are in componenta pe Dani Otil si Krisztian Nagy. Cei doi ocupa in clasamentul general de la Hobby locul 8, iar Dani Otil este primul om de media din Romania care termina aceast hard enduro rally. Pentru editia din 2010, cei doi si-au propus un top trei si Martin Freinademetez, organizatorul raliului ii asteapta cel tarziu in 2011 la Expert Team.

Pe locul trei, in topul echipelor romanesti de la Hobby Red Bull Romaniacs, se afla team-ul din Deva format din Paul Grecu si Cristian Harpa, ei au ocupat in clasamentul general locul 9.

Sorina Sandu Sorina Sandu cea mai tanara prezenta feminina care termina Red Bull Romaniacs
La doar 19 ani, Sorina Sandu este prima romanca care s-a inscris si a terminat cel mai dificil raliu hard enduro din lume. Originara din Petrosani, Sorina a facut echipa la Red Bull Romaniacs cu austriaca Daniela Pexa si a reusit sa claseze team-ul Cofain 699 al 18-lea la clasa Hobby, chiar daca la finis nu a ajuns decat ea. Daniela nu a mai putut concura din cauza fracturarii unui deget de la mana dreapta si implicit nu a mai putut urca pe acoperisul cladirii unde a fost consemnat finisul oficial al Red Bull Romaniacs 2009. 

Pe acoperisul Sibiului

Toti rideri care au terminat cel mai dificil raliu hard enduro din lume trebuiau sa marcheze intr-un fel aceasta reusita, asa ca au urcat pana la etajul cinci al unei cladiri aflate in constructie chiar in centrul Sibiului. Chiar daca ultimul punct de control orar al Red Bull Romaniacs 2009 a fost stabilit la etajul cinci, cei care au vrut sa fie intr-adevar deasupra Sibiului au urcat cu motocicletele pe acoperisul cladirii, salutand astfel Carpatii. Locatia in care vin sa concureze indiferent daca sunt originari din tari aflate pe alte continente cum ar fi Noua Zeelanda, Africa de Sud, Mexic, Statele Unite sau Canada.

Rezultate finale Red Bull Romaniacs 2009:

Clasa Profi
1. LETTENBICHLER Andreas - GER -  BMW G 450 X - 20:29:11
2. BIRCH Chris - NZL  -  KTM 300 EXC  -  21:10:01
3. DESPRES Cyril - FRA  -  KTM 300 EXC  -  22:11:25

Clasa Expert Single

1. VAN DEN GOORBERGH Jurgen - NDL - Dutch Power  - 20:24:59
2. GYENES Manuel - ROU - Vectra Racing - 20:55:23
3. DIETRICH Florian - GER - BMW Touratech Racing - 21:38:50

Clasa Expert Team
1. CYPRIAN Zdenek & VOLNY Martin - CZE - Bodro Racing Czech 5 - 19:44:08
2. KIRSCH Joe & KIRSCH Jeff - LUX - Enduro de Luxe - 29:04:43
3. DENISON Chris & SMITH Alexander - USA - Team USA - 29:43:20

Clasa Hobby
1. BRAZINA Oldrich & LACH Jaromir - CZE - Bodro Racing - 19:09:57
2. KOHLMAIER Peter & NESUTA Peter - AUT - OMMA Old Men MX Assoc - 19:41:19
3. HEINZE Stefan & RAUCH Knut - GER - H&R MC Ohrdruf - 20:10:02

Pentru rezultatele complete, accesati site-ul Red Bull Romaniacs.

Bookmark and Share
 

Spune-ti parerea

 
 
 
 
 
 

Avertisment
Autorul comentariului va fi singurul responsabil de continutul acestuia si isi va asuma eventualele daune, in cazul unor actiuni legale impotriva celor publicate.
Va rugam sa nu folositi un limbaj indecent.